Har väldigt svåra panikattacker
Hej Bup!
Jag har väldigt svåra panikattacker och doktorn sa att jag behövde hjälp och att vi skulle ringa till Umo och boka tid.
Men min mamma verkar ha nåt emot psykologer och kuratorer, hon tror att de enda de gör att fråga för personliga frågor som : hur har du det hemma och Bråkar du ofta med henne. Hon verkar värdesätta andra barn framför sina egna oxå.
Som när vi hade fått infon om att jag borde söka hjälp så sa hon vi frågar väl (min kusins namn) han har ju alltid rätt om allt.
Jag undrar eftersom Psykologer har tystnadsplikt om de kan hjälpa mig utan att mina föräldrar får veta.
Det är bara det att jag inte längre kan vara tsm med många människor och jag har ändrat mitt beteende.
Jag behöveeeeer verkliggggen råd snääällla!!!!!!!!!!
En rädd/förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är sant att psykologer har tystnadsplikt men den gäller  mot föräldrar(vårdnadshavare) på så sätt att den  blir mer fullständig ju äldre du är. När du är tretton år kan du sällan få hjälp för psykiska och somatiska problem utan att dina föräldrar blir informerade. Men jag tycker att du ändå kan ringa UMO och höra med dem hur du ska göra.
Det är oftast inget problem utan bra att föräldrarna är informerade. Nu verkar dina mamma vara lite osäker på vilket sätt du kan få hjälp. Jag bifogar en länk om ångest där det står lite om behandlingen på BUP. Det är nog inte så olikt om du tar kontakt med UMO. Du kan be din mamma att läsa den och att om hon är osäker och har frågor kan hon ringa och prata med någon på UMO eller BUP, dit du också skulle kunna vända dig.
Jag tänker att du också skulle kunna prata med din skolkurator om de problem du har och fråga om hen skulle kunna hjälpa dig att tala med din mamma? Det är lätt att bli osäker på hur vården fungerar och vilka behandlingar som finns. Det bästa är då att ringa/skriva och ställa frågor om det man undrar - som du gör. Det kan din mamma också göra.
Du gör helt rätt som söker hjälp för dina panikattacker. Det kan verkligen bli ett jätteproblem. Så ge inte upp!