Måste föräldrarna veta att jag går till BUP?
Hej!
Jag mår dåligt på grund av många saker. Jag har pratat med skolkurator, skolsköterska, en kurator på UMO. Alla har tipsat mig om att boka tid hos er. Men jag var rädd och vågade inte. Jag mådde dåligt från olika saker. Men just nu är det framför allt att jag har dåligt självbild, självförtroende och känner mig ensam och är negativ oavestt vad som händer jag bestämmer mig att det kommer bli dålig, tänker för mycket innan jag säger något ich till slut vågar jag inte säga det för att det ska inte hända något. Jag bestämmer mig att det kommer bli dåligt, tråkigt, jobbigt innan saker händer. Även om någon säger något bra eller inte dåligt jag tänker att hen som sa det vill göra mig ledsen och hen menar inte så utan motsatsen. Om någon skrattar så tänker jag att de skrattar åt mig men det kanske de inte gör. Jag vet inte hur ska jag få bott dessa ta tankar hur ska jag börja tycka om mig själv, sluta bry mig om andra, våga ta plats och många andra saker. Så har det känts i jättelänge typ tre år och jag har alltid haft det svårt med kompis relationer sedan när jag gick i förskolan och nu är jag 17 år. Jag har tre frågor. Måste förädlar veta att jag går på bup? Hur länge tar det innan man får komma till er brukar det vara jättelånga köer?
Om det är så att föräldrar måste veta eller följer med så finns det saker jag kan gör för att släppa komma till bup?
Snälla svara det är viktigt för mig
Sally

BUP svarar:
Hej!
Du har talat med skolkurator, skolsköterska och ungdomsmottagningen och de har alla tipsat om BUP. Eftersom de gjort det tänker jag att de svårigheter du beskriver är ganska tunga för dig.
Du verkar se hur tankar om oss själva kan styra oss och få oss att må sämre men du har ännu inte lyckats hantera dina tankar så de inte längre styr dig.
Sådana svårigheter kan man få hjälp med på BUP.
Men du har varit rädd. Och du har nu tre frågor.
Måste dina föräldrar veta att du har kontakt med BUP?
Det är svårt att säkert svara på. Allra oftast vill vi att föräldrarna är införstådda och också delaktiga. Det är viktigt att föräldrar kan bemöta sitt barn på ett sätt som är till hjälp med det som är svårt. BUP kan då ge föräldrar råd och stöd. Men det betyder inte att föräldrarna måste vara med i rummet eller  måste få veta allt som den unge säger där.
Men det kan finnas särskilda skäl till att inte föräldrar ska få veta, t ex om det kan vara till skada för den unge och då tar man hänsyn till det.
Det bästa är att du själv ringer till din BUP-mottagning och diskuterar detta med dem. Då kan du beskriva dina svårigheter, tala om hur du vill göra med dina föräldrars medverkan och varför och höra hur mottagningen ställer sig till det.
Du undrar också hur lång väntetiden är.
Det finns en så kallad vårdgaranti som säger att man har rätt till en första bedömning inom en månad efter att man ringt och rätt till behandling inom tre månader efter denna första bedömning. Men väntetider kan ändå variera mellan olika mottagningar. Det bästa är att du frågar om vilken väntetid mottagningen har för närvarande.
Slutligen undrar du vad du kan göra för att slippa gå till BUP om dina föräldrar måste veta eller följa med.
Du kan förstås vägra gå dit. Men då förlorar du ju möjligheten att få hjälp. Och det blir dåligt för dig själv.
Men du kan säga till BUP att du vill tala med någon ensam utan föräldrarna med i rummet. Och du kan berätta för dem du träffar på BUP om varför det är svårt att ha med föräldrarna. BUP kan då ge dina föräldrar stöd i att förhålla sig på gentemot dig på ett sätt som blir mer hjälpsamt.
Du kan också vänta tills du blir 18 år då du inte längre hör till BUP utan till vuxenpsykiatrin. Du är då myndig och behöver inte dina föräldrars medverkan.
Men du behöver hjälp nu och inte vänta länge till. Ring till BUP och hör efter!