Vill inte hem
Hej. Jag är en tjej som är 16 år. Jag vet inte ad jag ska göra. Jag vill inte hem. Det är bara en massa bråk. Min mamma skriker på mig hela tiden. Jag känner mig inte älskad. Jag tänker varje dag att det kommer gå över, men det gör det inte. Jag mår bara sämre och sämre och jag har börjat droga igen. Jag har ingen lust att leva längre.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Hur ska du få hjälp? Jag tror du behöver någon att prata med om din situation. Ibland finns inget enkelt svar men kanske många möjligheter som man inte ser. Det är också svårt att göra något alldeles ensam, men med hjälp kan det bli väldigt annorlunda. Du skulle kunna ringa BRIS tel.116 111och prata med en kurator eller Socialtjänsten anonymt och höra med dem. Du skulle då kunna berätta lite mer om din situation än du kunnat göra här och utifrån det få mer uttömmande svar. Hur du får tag i rätt Socialtjänst kan du få redan på KollPåSoc. Andra som jag tror kan hjälpa dig är din skolkurator eller om du tar kontakt med en ungdomsmottagning.
Du skriver att du börjat droga igen. Jag antar att du tycker det hjälper när du mår dåligt? Men om du drogat förut så vet du också att det på sikt inte löser några av dina problem utan tvärtom. Det är något du antagligen kan göra själv - att sluta använda droger. Kanske finns det en självdestruktiv sida hos dig nu när du känner att du inte har lust att leva? Kanske tänker du att det inte spelar någon roll nu när du ändå mår så dåligt? Men det gör det. Det spelar roll för nu behöver du fortsätta söka hjälp så att du får någon vid din sida. Någon som vill förstå dig och hur du har det.
Tack igen för ditt brev och ge inte upp nu utan fortsätt söka hjälp!