Tankarna har blivit för mycket
Jag vill ha hjälp nuunununu har behövt ta hjälp i flera år egentligen känner mig helt galen har nyligen blivit dumpad och börjat jobba på ett hemskt tråkigt jobb. är fylld med dåliga tankar hela dagarna känner mig ena dagen som att jag kan ta över världen och dagen efter som att jag bara borde ta livet av mig för att slippa allting, nu känner jag som att mina tankar har blivit för mycket och har undvikt tunnelbanor vid tillfällen för rädsla att hoppa ner på spåret etc etc. hur får jag hjälp nu
jonatan

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter verkligen som att du har haft det bekymmersamt under lång tid och att din tillvaro förvärrats nu när du dels blivit ”dumpad” och dels börjat jobba på ett jobb som du inte verkar tycka är så kul.
Du skriver att du under lång tid haft ”jobbiga tankar” och att du pendlar mellan att ta över världen och att ta ditt liv. Dessa tankar verkar nu blivit allt starkare så att du nu undviker tunnelbanan av rädsla för att du skall få en impuls att hoppa ner på spåret.
Jag tycker att du absolut skall söka hjälp och jag tycker inte att du skall vänta med det. Jag vet inte vart du bor men eftersom du är över 18 år behöver du själv kontakta din närmsta psykiatriska mottagning. Där kommer du att möta människor som är mycket vana vid sådana svårigheter som du beskriver. Om läget känns akut för dig, om du känner att det är svårt att stå emot tankarna på att hoppa ner på spåret kan du kontakta den psykiatriska akutmottagningen där du bor.
Dina närmaste mottagningar hittar på vårdguidens hemsida. Vänta inte med att söka hjälp, du behöver inte fortsätta att känna som du känner för det finns hjälp för dig att få!
Lycka till!