Måste man berätta om våldtäkten?
Om man berättar för er att man är självmordsbenägen pga en våldtäkt men att man inte vill att ens föräldrar ska veta varför man är självmordsbenägen, kommer ni ändå att berätta för föräldrarna om våldtäkten?
fundersam

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om man berättar på BUP att man varit utsatt för en våldtäkt och tänker på självmord och känner sig självmordsbenägen måste BUP informera ens föräldrar. Men man bestämmer ju själv vad man vill berätta.
Ingen kan tvinga en annan människa att berätta något. Har man varit med om att bli utsatt för en våldtäkt är det viktigt att man får hjälp med hur man känner sig efter. Jag vet inte varför du absolut inte vill att dina föräldrar skall få veta att du varit utsatt för en våldtäkt. Är du orolig att de skall bli arga på dig och tycka att du inte tagit hand om dig eller att du utsatt dig för risker? Eller är det svårt att berätta för dem för att du blivit våldtagen av någon i din närhet och att föräldrarna skulle bli arga på grund av det?
Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar men däremot vet jag att föräldrar brukar vilja veta vad deras barn varit med om även om de blir ledsna eller arga till en början. Kanske är det trots allt en idé som kan vara värd att pröva, att berätta för och prata med dina föräldrar. Det som också är viktigt är ju att du får hjälp så att du inte tänker på att du skall ta ditt liv. Det kan ju vara så att om du t.ex. kommer i kontakt med BUP och du känner ett förtroende för den du träffar så kanske ni kan prata om hur du skall förhålla dig till dina föräldrar
Du kan ju också kontakta BRIStjejzonen eller tjejjouren. Du kan börja där och prata eller chatta med någon anonymt. Då kan du få en möjlighet att fundera mer på din fråga tillsammans med någon som är van vid sådana frågor.
Du har inte gjort något fel och du är värd att få hjälp och det finns hjälp att få!
Lycka till