Får direkt ångest utav att äta
Hej jag har ätstörningar jag får direkt ångest utav att äta jag har inte ätit på 6 veckor nu då jag inte får i mig något.
linnea

BUP svarar:
Hej!
Du har kommit i en svår situation där du får så stark ångest av att äta att du inte klarat av att få i dig näring på det sätt som alla människor behöver - genom att äta mat regelbundet under dagen.
Jag vet inte hur länge du haft dessa problem, men av ditt brev låter det som att du upplevde en försämring med ökad ångest för ca 6 veckor sedan, stämmer det?
Fanns det något vid den tidpunkten som kan ha medfört att du upplevt en ökad känslomässig stress, eller finns det något annat som förändrades som kan ha samband med din ökade ångest för att få i dig mat?
Oavsett vad det var som påverkade dig så är du nu i en situation av allvarlig svält. Antagligen har du börjat få en mängd olika negativa symtom från kroppen som huvudvärk, frusenhet, illamående, matthet, ökad ångest samt nedstämdhet, mindre ork att träffa andra och hitta på saker som du brukar gilla.
Det är absolut nödvändigt att du får hjälp nu att bryta det här ångestmönstret.
Det första jag vill råda dig till är att gå på en akuttid till din vårdcentral och berätta att du på grund av ångest inte klarat av att äta, så du blir läkarundersökt snarast.
Men den viktigaste behandlingen kommer bli att du får hjälp att lära dig hantera ätstörningen och de ångestväckande tankar som plågar dig.
När man har så svårt att äta som du beskriver, brukar man få bäst hjälp via den specialiserade ätstörningsvården. De arbetar med sammansatt behandling av läkare, psykologer och man får konkret hjälp med maten. Hur man kan börja träna på att minska rädslan för att äta och för att få mindre ångest på sikt.
Du kan också vända dig till en BUP-mottagning för att få hjälp med dina ätstörningar. Jag lägger till information här nedan om vart du kan vända dig för vidare hjälp.
Du kan också läsa mer om behandling via ätstörning.se.
Du nämner inte om du har föräldrar som stöttar dig eller om det finns svårigheter i din familj. Du kanske för en ensam kamp mot ätstörningens plågsamma ångest?
Hur det än ser ut med kontakten till dina föräldrar, så kan du själv få hjälp med din ätstörning. Dina föräldrar kan också få rådgivning och stöd att bemöta dig på ett bra sätt när du inte mår bra.
Om det känns för svårt för dig att våga eller orka ta tag i något av de här förslagen på hjälp, så kan du gå direkt till din skolsköterska eller skolkurator. De kommer hjälpa dig så du får det stöd du behöver och kommer i kontakt med rätt behandling.
Var rädd om dig!