Fobi för att kräkas
Hejsan jag är en 15 årig tjej som har fobi för att kräkas eller bajsa diarré. Min ångest började när jag fick vinterkräksjukan 2017. Efter det eskalerade det och snart började jag få panikattacker. Efter julen 2017 så hade jag panikattacker varje dag, flera gånger om dagen. Under våren mådde jag skit och i maj så var jag hemma från skolan och fick ätstörningar pågrund av att jag var så rädd för att spy. Jag började också begränsa mig mer och mer, te.x. Slutade jag åka kommunalt,sova över hos kompisar och så vidare. Under våren kom jag iallafall in på BUP och nu har jag varit på över 20 tillfällen men inte fått någon hjälp av er. På mötena så säger de bara att ”jag ska utsätta mig för saker” men det har jag testat nu i ett halv år och det funkar inte... Jag är så jäkla trött på detta och är trött på att gå till pskykologen för de ger mig inte konkreta övningar eller uppgifter på hur jag ska bli av med min ångest!
Hjälp mig!!
p.s vill bara säga att jag har fått antidepressiva tabletter och de har hjälp lite iallafall...
Mårran

BUP svarar:
Hej!
Det är helt förståeligt att du är riktigt trött på att ha det så här jobbigt. Det är ett klokt steg av dig och dina föräldrar, att ni har vänt er till BUP för hjälp och behandling.
Det är vanligt att man först börjar med psykologisk behandling men att man efter läkarbedömning kan vara i behov av kombinerad behandling, till exempel antidepressiv medicin utöver den psykologiska behandlingen.
Men nu till din fråga att du inte upplever att den psykologiska behandlingen har varit tillräckligt hjälpsam och att du faktiskt saknar mer konkret hjälp hur du kan jobba för minskad ångest.
Jag vill föreslå att du, och gärna med stöd av din föräldrar, tar upp med din behandlare att ni önskar utvärdera din behandling. Ni sammanfattar då vilka delar som eventuellt har varit hjälpsamma, om du tycker att någon del har varit det annars så säger du precis som du tycker att det är. Vidare går ni igenom vad du tycker har varit svårt eller har saknat hjälp för och tar fram en ny behandlingsplan för dig.
Om du känner att detta förslag inte kommer hjälpa dig, eller om du känner att du har tappat förtroendet för din behandlare har du full rätt att begära ett byte till en annan behandlare.
Om man inte är nöjd med behandlingen och önskar byta behandlare, så kan man också vända sig till enhetschefen på mottagningen och ta upp frågan.
Om man är missnöjd med den mottagning man går till så kan man välja att gå till en annan. Läs gärna mer i informationen jag lägger till här nedan.
Sist men inte minst så vill jag säga till dig att du inte ska ge upp kampen för att må bättre. Kräkfobi med täta ångestattacker och som har utvecklas till en kraftig rädsla och med många undvikanden, kan ta tid och mycket arbete för att få bukt med.
Och det är helt nödvändigt att du och dina föräldrar känner fullt förtroende för din behandlare för att behandlingen ska kunna fungera på bästa sätt.
Ta hand dig!