Mobbingen har gjort att jag börjat stanna hemma
Det går en tjej i min klass som jag hatar. Hon ger mig blickar hela tiden och sitter och stirrar på mig på lektioner så att jag blir obekväm. Hon och hennes kompis viskar ofta om mig och när jag säger saker på lektioner om mina åsikter så kan hon liksom bara avbryta mig och säga "Nej, det stämmer inte" och sen när jag fortsätter förklara så säger hon bara nej igen. Hon har tidigare kallat min kompis för bög flera gånger och mobbat en kille i min klass, och jag har inte några bra kompisar som är lika gamla som mig utan bara äldre, och allt detta tillsammans har gjort att jag slutat gå i skolan. jag har försökt berätta för min lärare men hon fattar inte utan tror bara att jag och tjejen typ "bara inte klickar". För hon har ju liksom aldrig slagit mig eller kallat mig glåpord. Jag kan inte heller berätta om "bög" grejen eftersom att killen ifråga inte vill att jag ska säga något. Och detdär med mobbningen fortsätter dagligen men killen som blir mobbad är lite annorlunda så han fattar typ inte att de skrattar bakom hans rygg och när de ställer taskiga frågor tror han att de ärligt undrar och ger de svar. Vet inte vad jag ska göra för jag måste fortsätta gå i skolan, har väldigt höga betyg just nu och en ganska viktig position i elevrådet så måste liksom fortsätta arbeta med det. Men klarar inte av att alltid känna mig hotad och ortygg och inte ha några "bra" vänner. Jag har några men inte några som jag liksom kan hänga med utan att det känns stelt och påtvingat. Alla min bästa vänner går på andra skolor eller är en årskurs över mig. Hur ska jag få allt att sluta så jag kan börja gå till skolan igen?
(:

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag berömma dig för att du verkar vara en fin kompis och att du är observant och kan se vad som pågår i din klass. Man önskar att lärarna hade din förmåga. Det finns säkert många som har det, men i din klass verkar det finnas ett behov av fler ögon för att se vad som händer.
En snabb tanke: skulle elevrådet du sitter i kunna ta initiativ till att arbeta med frågor runt värdgrund, FN:s Barnkonvention och hur man ska vara för att vara en bra klasskamrat. Det kanske pågår ett sådant arbete redan.
Det är naturligtvis rektorn och övrig skolledning, elevvårdsteam, mentorer mm som har ansvaret att eleverna är trygga på sin arbetsplats, så det ligger inte på elevrådet att fixa detta. Lägger till en länk där du kan läsa mer om friends . Sen har alla elever naturligtvis ett eget ansvar som medmänniska att inte utsätta andra för mobbing. Fysiskt, verbalt och via nätet.
Mobbing är så himla fel och att det får fortsätta gör mig upprörd och ledsen.
Om du försökt prata med din lärare och inte fått den respons som du är nöjd, med får du gå vidare och samtala med någon annan vuxen på din skola. Det viktigaste är att personalen på skolan börjar kolla hur det fungerar i din klass, på rasterna, i matsalen, på gymnastiken. Att problematiken runt mobbing inte glöms bort.
Du skriver att du inte blivit slagen eller blivit kallad för fula saker, men din skolsituation har gjort att du inte känner dig trygg i skolan. Det är ett tillräckligt stort bekymmer för skolan och naturligtvis för dig och dina föräldrar.
Att du nu är hemma från skolan är allvarligt och tillsammans med dina föräldrar, mentor, elevvårdteam måste det diskuteras hur du kan återfå tryggheten och återuppta din skolundervisning. Att du ska komma tillbaka till skolan är jätteviktigt.
Fortsätt att träffa dina bra vänner som du känner och som går på andra skolor.
Vänner är viktiga och du behöver något som du får energi av och blir glad av då din skolsituation är tuff och du känner dig ensam i klassen.