Hur ska jag söka hjälp när jag inte vågar prata om mina problem?
Jag är en tjej som snart fyller 18 år. När jag började förskolan (6år) så märkte mina lärare att jag var jätte blyg. Jag pratade aldrig och sa inte ens hej. Jag fortsatte vara blyg i flera år. När jag gick i 7an så sökte jag på internet om mina problem och mina symptomer passade in på social fobi. Än idag har jag social fobi. Jag har inte bara social fobi men också depression, sömnproblem och ångest. Jag känner nu att jag verkligen behöver hjälp. Men problemet är att jag inte vågar söka hjälp. Jag hatar att prata om mina problem. Jag tycker att det är fånigt att söka hjälp. I mina föräldrars värld finns inte depression eller ångest. Jag får självmordstankar och vill verkligen dö. Snälla hjälp, hur ska jag söka hjälp när jag inte vågar prata om mina problem? Jag vill ha tabletter mot social fobi, depression, sömnproblem och ångest. Finns det ens? Hur ska jag göra? Det känns så fånigt att gå till vårdcentralen.. vem ska jag kontakta? BUP? Umo?
E

BUP svarar:
Hej
Du beskriver en mängd psykiatriska symtom som var för sig är jobbiga och svåra att leva med och alla tillsammans måste påverka dig i stor omfattning.
Vad tufft du har det - så här kan du bara inte ha det.
Det är insiktsfullt av dig att tänka att dina problemen är ohanterliga och att du nu bara måste få hjälp. Jag vill att du ska veta att det finns bra hjälp att få. Olika sorters hjälp men det som är gemensamt för alla insatser är att du måste komma över att hindret att våga söka hjälp.
Börja berätta om dina problem och förändra din inställning att det skulle vara fånigt att söka hjälp! Det är inte alls fånigt, fel eller tyder på någon svaghet att söka hjälp. Tvärtom.
Jag skulle vilja börja mitt svar till dig med att besvara din fråga vem du ska kontakta. Om du hade varit yngre skulle jag rekommendera att du eller dina föräldrar kontaktar din närmaste BUP-mottagning. Nu är det så att på BUP är det 18-års gräns, så utifrån eventuella kötider och när du fyller 18 år, är det inte aktuellt att söka hjälp där. Du kan naturligtvis undersöka saken men jag tror att du kommer hänvisas vidare.
Vårdcentralen vill jag slå ett slag för. Du kan hitta den vårdcentral du tillhör via vårdguiden.
Ett annat bra alternativ är Ungdomsmottagningen. Gå in på deras hemsida och titta på vilken mottagning som är närmast där du bor och vad dom kan erbjuda. Frågan är om samtal eller chattforum är bäst i nuläget. Du beskriver dig som jätteblyg. Du har skrivit till oss på BUP. Skulle det kännas enklare nu att söka hjälp och chatta?
Kan du göra det till exempel via Tjejzonen? Om du börjar chatta är ju det en övning att på sikt ta steget till att sitta ner i ett samtal och berätta hur din livssituation ser ut.
Välj den väg du tycker är möjlig - det viktigaste är att du söker hjälp för dina problem.
Du är värd att må bra och gilla livet. Din blygsel går att jobba bort.
Lycka till!