Haft ångest länge och inte talat med någon
Hej! Jag är en 16 årig tjej som ville bara prata om vissa saker som jag har gått igenom i en väldigt lång period. Det är min konstanta ångest och nedstämdhet. I flera år nu så har jag haft perioder där jag har upplevt mycket ångest utan någon anledning och i andra perioder så är det bara lite mindre ångest. Det har påverkat mitt vardagliga liv som t.ex skolan och relationer med familj och vänner på ett negativt sätt. Det har även påverkat mitt ätande vilket leder till perioder då jag antigen äter jätte mycket mat eller äter inte alls. Likadant gäller min nedstämdhet. Det har också påverkat mitt liv rätt så mycket. Jag har ett bra liv men ändå så brukar jag oftast känna mig tom inombords och att jag inte orkar med något längre. Det gör det svårt för mig att få saker gjort och hitta motivationen till att ens gå upp ur sängen. I vissa perioder så brukar det vara alldeles för mycket att hantera och då så vill jag bara att allting ska stanna så jag kan bara få andas. Jag känner ingen motivation till att leva men jag vill inte ta självmord eftersom jag vill inte såra mina nära och kära. Allting känns meninglöst och att jag inte riktigt hänger med eller så ifrån kopplad från verkligheten. Jag är väldigt lätt irriterad, upplever konstant huvudvärk, har den här stora klumpen i magen och mina hjärtslag gör ont och ibland så blir jag snurring eller så är det svårt att andas på grund av min ångest, jag känner mig även väldigt trött både mentalt och psykiskt även fast jag är rätt så hälsosam och sover tillräckligt. Jag har verkligen försökt att hantera detta och eftersom jag inte pratar om detta med någon alls så blir det svårt ibland. Jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till eller vad för hjälp jag ska förvänta mig att få och om det skulle ens funka. Skulle verkligen uppskatta ett svar om vad jag ska göra och vad allt jag upplever innebär och varför jag mår som jag mår.
Tack för svaret förväg.
Blueberry

BUP svarar:
Hej!
Du har haft det så här jobbigt under flera år och du har försökt att klara av det själv utan att tala med någon annan. Vet inte heller dina föräldrar om hur du mår?
Du ser själv inte något som kan förklara varför det är så här svårt. Men fastän du inte kan se det själv just nu finns det förklaringar till hur du mår.
Hur har du det hemma med familjen och tillsammans med vänner? Du säger att din ångest har påverkat dina relationer med familj och vänner på ett negativt sätt. Men har kanske dina relationer också påverkat dig så att din ångest och nedstämdhet har ökat?
Det kan också finnas orsaker som är mer kroppsliga.
När man mår så här dåligt som du beskriver att du gör behöver man tala med någon om det. Man behöver att andra  bryr sig om och försöker hjälpa på det sätt de kan. Och man behöver tala med någon professionell för att förstå varför det kunnat så här och vad man kan göra så det blir bättre. För så här ska det inte behöva vara. Du har varit alldeles för ensam med det som är svårt. Och att du varit så ensam med det har säkert gjort det  ännu svårare.
Det är bra att du skriver till oss. Och det är bra att du tänker på att tala med någon. Det ska du absolut göra. Det finns hjälp att få.
Du och dina föräldrar kan kontakta BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen. Men det kräver att dina föräldrar är införstådda.
Om det är för svårt att involvera dina föräldrar kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
Tveka inte!