Tror jag kanske kan vara bipolär
Jag har diagnoserna social ångest och depression. Men jag tycker det är väldigt konstigt hur jag kan en dag bara jätte deprimerad och känna som att jag vill ta mitt egna liv, och sen också har jag skadat mig själv dom dagarna. Men en annan dag så är jag så hyper och "glad" att jag inte kan hantera mig själv, kan inte koncentrera på något, springer omkring och känner att jag vill skrika eller gråta för det är så himla mycket. Dom dagarna känner jag att jag är den bästa och har klättrat på tak och gjort dumma saker för jag känner att jag inte kan skadas eller alls.
Jag har läst på lite om diagnosen bipolär och jag känner att det är väldigt mycket som mig, men mina föräldrar tror inte att jag är det för dom säger att dom känner folk som är bipolära och jag inte är som dom. Tycker att det är för pinsamt att säga till min psykolog på BUP att jag tror jag kanske kan vara bipolär.
Min stora syster är borderline och har en faster som jag tror var bipolär. Jag tycker detta är jätte jobbigt eftersom mina antidepressiva fungerar knappast och jag vet aldrig hur jag kommer känna varje dag. Det förstör mitt sociala liv eftersom jag slutar prata med alla mina vänner, slutar vara med dom och bara allmänt stänger in mig ifrån omvärlden då jag har en dag då jag är deprimerad. Men då jag är glad så är jag väldigt mycket att hantera och jag kan inte ens hantera mig själv.
Jag vet inte vad jag ska göra
J

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, jag tycker absolut att du ska berätta för din psykolog på BUP om hur ditt humör skiftar och dina tankar - att du tror du kanske är bipolär. Diagnoser kan ändras och bygger ju på dina uppgifter. Jag tycker inte att du ska känna att det är pinsamtär pinsamt och tror inte din psykolog skulle tycka att det var ett dugg konstigt om du tog upp frågan med hen, Om det är mycket i det du beskriver som inte din psykolog/läkare får veta finns det risker att diagnoserna blir fel. Dessutom är det bra din psykolog/läkare får veta hur du reagerar på den medicin du har. Den kanske inte fungerar som förväntat eftersom du fortfarande kan må så väldigt dåligt vissa dagar.
Så dina egna tankar och funderingar är viktiga för din psykolog att få reda på för att du ska få bra hjälp på BUP. Så hoppas du vågar berätta och att du får rätt hjälp!
Lycka till!