Hur berätta för mamma?
Hej.
Hur berättar man för en förälder att man skadar sig själv? Jag har försökt att berätta men jag vet inte hur. Jag vill inte att min mamma ska bli arg på mig över det.
Det är också väldigt svårt för mig att prata om hur jag mår och sånt därför att hon aldrig tar det på allvar utan bara ”skämtar” bort det liksom.
Hur ska jag kunna ta upp det på ett allvarligt sätt?
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill berätta för henne men jag känner att jag inte kan lita på henne längre.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Först vill jag säga att jag tycker det är väldigt bra att du vill berätta och att du försökt. Du skriver att du  inte får det intresse/hjälp från henne som du vill ha. Dels så är du rädd hon ska bli arg och dels kan det lätt bli så att hon inte tar ditt mående på allvar. Hon försöker skämta bort det. Så hur ska du göra?
Kanske är  både ilska och skämt olika sätt att försöka värja sig mot vetskapen  att du faktiskt mår dåligt och behöver hennes stöd. En del föräldrar vill inte veta av och har svårt att hantera att deras barn/ungdomar mår dåligt. Föräldrar är också olika lyhörda för hur deras barn/ungdomar mår. En del känner genast av hur andra mår, andra märker inget och behöver väldigt klara besked för att de ska förstå.
Så din mamma är kanske  känslig och försöker värja sig eller okänslig och behöver  klara besked. Svårt att veta. Jag tänker att för dig blir det inte så stor skillnad. Du måste försöka säga åt henne att ta dig på allvar och inte bli arg på dig eller skämta med dig när du på allvar vill berätta om dig själv och hur du mår. Du får inte låta dig avslås av hennes första reaktion utan igen be henne lyssna allvarligt på dig.
Många föräldrar är också väldigt okunniga om självskadebeteende. De förstår inte hur någon kan göra så mot sig själv och reagerar ibland först med ilska. Då kan det vara bra att informera dem lite i förväg om varför man gör så mot sig själv. Du skulle kunna be din mamma läsa om självskada på Vårdguiden och sedan prata  om det tillsammans?
Men om det ändå inte går att ta upp detta med henne får du skaffa hjälp. Kanske kan du prata med din skolkurator om hur du mår, och om du vill, be hen hjälpa dig prata med din mamma.
Lycka till!