Bråkar med mamma jämt
Hej jag är en 14 årig kille, jag och min mamma bråkar, och då menar jag inte att vi blir lite sura på varandra... jag har alltid uttryckt mina känslor med tårar, men det senaste året har jag börjat skrika på min mamma när vi bråkar, hon ber mig att sluta skrika hela tiden men jag kan bara inte, och ibland kan vi bråka så att min mamma börja gråta, senaste gången vi bråkade var på min födelsedag... jag får typ blackouts varje gång vi bråkar för att så mycket händer så jag kommer inte ihåg så mycket om vad som händer. Men iallafall, sist när vi bråkade sa hon att mitt beteende var dåligt och att det var på grund av det. Och nej, det handlar inte om atg vi inte ger någon kärlek till varandra, hon betyder allt för mig och jag betyder ännu mer för henne... så varför bråkar vi jämt??? Jag vet inte. Och varje gång vi bråkar så käner jag mig lite orättvist behandlad, för att hon säger hela tiden att det är pågrund av att jag skriker och mitt beteende, och jag sitter bara där och försöker säga något men hon bara tacklar det och säger allt jag gör fel, så har det alltid varit så länge jag kan minnas. Hon säger helatiden att jag ska sluta skrika, gråta och vara arg när vi bråkar så att vi kan prata, men jag kan inte för att jag är så himla arg och sen när allt är över får jag så himla dåligt samvete för att jag fick henne att gråta, bara för att jag inte kunde kontrollera min ilska. Vad ska jag göra?
C.S

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att det senaste året så har era konflikter blivit allt svårare och att du har börjat skrika på din mamma när ni bråkar. Jag vet inte riktigt hur det såg ut innan. Om du alltid bråkat med din mamma eller om det är så att du känner att du hamnar i bråk med flera människor?
På ett sätt kan man tänka att det inte är så konstigt att du bråkar med din mamma som du säger betyder allt för dig. Vem skall man bråka med om inte med den man känner sig tryggast med. Men om det är så att era konflikter ställer till det för dig i livet så kan det vara en bra ide att söka kontakt med någon som du och din mamma kan prata med.
Jag vet inte vart du bor men i Stockholm finns det något som heter 1:a linjens barnpsykiatri. Dit kan man söka sig om man har bekymmer som du beskriver Det kan också finnas sådan hjälp på vårdcentralen. Du kan titta i Vårdguiden hur det ser ut med sånt där du bor. Då kan du tillsammans med någon undersöka din ilska och dina svårigheter att kontrollera den.
Det kanske också kan vara tillfälle för dig och din mamma att träffa någon utomstående tillsamman. Då kan ni prata om er relation och hur ni vill ha det och hur ni kan försöka undvika att hamna i alltför svåra konflikter.
Lycka till!