Vågar inte säga något till föräldrarna
Jag tror att jag är deprimerad för jag har varit nedstämd under en lång tid å Ser ingen glädje i vissa saker jag tyckte varit jätte roligt förut,jag vågar inte heller säga nått till mamma elr pappa,vad ska jag göra?
felicia

BUP svarar:
Hej Felicia!
Du har inte mått bra under en längre tid och har känt dig nedstämd. Det är en förändring jämfört med tidigare när du kunde hitta glädje i olika saker som du inte längre kan göra. Vad kan denna förändring bero på?
Jag tycker att det är oerhört viktigt att du med någons hjälp försöker hitta svar på denna fråga. Det behöver inte handla om stora saker. Du har kommit upp i  tonåren och det brukar medföra förändringar som en del av utvecklingen. Man börjar titta på sig själv, på sina föräldrar och andra familjemedlemmarna, ja på hela omgivningen med nya och mer kritiska ögon. Mycket som tidigare varit självklarheter börjar plötsligt ifrågasättas. Det kan skapa vilsenhet, nedstämdhet. Speciellt om man inte har någon att prata med om vad som pågår i ens huvud.
Det är naturligtvis fullt möjligt att det finns också en del konkreta saker i ditt liv, i din familj, i skolan som inte fungerar bra. Det kan i sig också ligga bakom att du känner dig deprimerad. Och såklart kan det handla om en kombination av båda delarna som jag nyss nämnde.
Du säger att du inte vill prata med dina föräldrar om dina bekymmer men du nämner inte varför. Kanske litar du inte på att de skulle förstå dig. Kanske är du även rädd för att skulle bara få utskällning istället för stöd och förståelse. Kanske har du andra anledningar till det.
I alla fall vill jag uppmuntra dig att du tänker efter och testar om det går att prata med dina föräldrar. Att tala ut om problem med sina föräldrar löser ofta mycket i sig.
Men om du tycker att det är fullständigt omöjligt behöver du ändå få vuxenstöd och hjälp. Där finns olika möjligheter. Du kan som första steg gå till skolkuratorn och berätta vad som trycker dig och hur du mår. Ett annat alternativ är att du gör som många ungdomar med ensamhetskänslor och nedstämdhetsproblem och vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal.
På nätet kan du chatta med någon på tjejzonen.se eller på föreningen tilia. Där kan du börja reda ut vad som orsakar din nedstämdhet och få vägledning hur du kan gå vidare så att du återigen mår bra.