Funderar på om jag behöver lägga in mig
håller på med självskadebeteende rätt ofta anledningen till att jag gör det är att jag känner att jag räcker inte till i familjen eller finns för mina kompisar, visst dem stöttar mig men det hjälper oftast inte så jag undrar vad jag ska göra för att jag inte ska må så himla dåligt hela tiden, har även tankar om min familj om att huset brinner ner när  jag är i skolan eller något och tankar om min tvillingsyster som jag känner att jag bara vill dö när jag tänker det, för blir så arg på mig själv när jag tänker det.
Fundera ofta på om jag ska säga till mina föräldrar att lägga in mig några dager men vet ej om det kommer gå, själv säger mamma att vi ska ha möte med BUP ngn gång under veckan!
vad ska jag göra?
asdfghjklö

BUP svarar:
Hej!
Så bra att dina föräldrar redan har kontaktat BUP för ett första möte. Jag uppfattar det som att du mår väldigt dåligt när du går med funderingar på om du faktiskt behöver lägga in dig några dagar, är det så?
I kontakten med BUP så är det bra att du försöker vara öppen och tala om att du självskadar och berätta mer om hur dåligt du mår.
Om du känner dig mer bekväm att prata enskilt med behandlaren utan att din förälder sitter med så är det vanligt att man kan dela upp samtalstiden. Då kan förälder vara med en stund och så kan man prata enskilt med behandlaren en stund. Ibland kan det också kännas tryggt att föräldern sitter med, då går det också bra.
Efter att du träffat behandlaren några gånger så brukar man gå igenom mer noga hur behandlingen på bästa sätt går till.
Det mest vanliga inom BUP är att man får sin behandling genom behandlingsbesök via sin behandlare, eller läkare på mottagningen, men i vissa fall kan behandling ske på andra sätt. I en del situationer kan man få vård via en vårdavdelning, så kallad heldygnsvård och jag tror det var det du tänkte på när du funderade på att lägga in dig.
Om man känner att man mår så dåligt att det känns akut så är det bästa att kontakta BUP akut för vidare råd. Även om man har planerade tider på BUP så kan man söka akut om problemen är sådana att det inte går att vänta på hjälp.
Jag tror också att det är bra om du känner att du kan försöka vara tydligt till dina föräldrar om hur dåligt du mår och att du funderar på om du behöver lägga in dig.
Ibland kan det vara så att man får sådana funderingar för att man har starka självmordstankar. I andra fall kan man få funderingar på att lägga in sig när man mår mycket dåligt och att kraven i ens vardag känns övermäktiga att orka med.
Det brukar därför vara viktigt att du får hjälp att ta reda på mer om orsaken till att du känner så, och så att din familj och behandlare på BUP kan förstå mer om hur de på bästa sätt kan hjälpa dig må bättre igen.
Lycka till och ta hand om dig!