Deprimerad och borta från skolan
jag  är 14år och lever med min mamma och min storasyster och 2katter , jag slutade gå iskolan för mådde inte bra och det var för mycket stress, nu när jag bara är hemma är jag väldigt depprimerad och är väldigt less på mitt liv , jag känner att jag inte vill bo kvar i min familj, vill flytta ensam för känner mig väldigt irreterad på alla och bara mår inte bra , känner lixom ingen andledning att gå upp ur sängen på morgonen. Jag har alltid velat ha en egen hund och vet att jag skulle klara det bra, och skulle känna mer lust att gå upp, men min mamma lovar mig en hund och jag blir jätte glad men sen säger hon att hon ångrat sig och jag blir jätte arg och börjar slåss och känner bara mig deppig igen ,..  Så jag undrar vad ni tycker jag ska göra för orkar inte leva ettt så tråkigt liv jag gör!! deprimerad som fan och bara less på att bo hemma och inte ha någon eller något att ta hand om som te.x en hund..

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår situation du verkar hamnat i där du inte alls mår bra, trivs inte hemma och känner inte att du kan orka med skolans alla krav.
Om jag uppfattade rätt så var det för mycket stress i skolan som från början fick dig att ge upp skolan, att du mådde för dåligt av att gå dit, stämmer det?
När jag läste det så undrade jag om det funnits någon för dig som verkligen, verkligen har försökt hjälpa dig att komma till rätta med de här problemen?
Ofta behöver man få hjälp att förstå mer om vad som skapade stressen inför skolan. Var det depressionen som gjorde att du inte orkade vara där? Var det något som gjorde att själva skolarbetet kändes svårt?
Ibland är det i kontakten med andra som stress eller ångest väcks. Många unga kämpar med någon form av social ångest. Det är inte så ovanligt att man kan ha blivit utsatt på något vis som sedan gjort att man mår allt sämre.
Ja, som du hör kan det ju finnas flera olika anledningar till att man börjar må sämre och uppleva allt svårare inför att ta sig i väg till skolan. Kan du känna igen dig i något av de här exemplen?
I alla lägen så vill jag lyfta fram att du är inte ensam om att gå igenom det du gör just nu och det går att få hjälp att vända det här.
Ibland vet inte föräldrarna exakt hur de kan lösa problemen för sina barn och då kan föräldrar och familjer få hjälp kring det. Det är ganska vanlig att familjer kan ta sådan hjälp en period.
Socialtjänstens familjebehandlare brukar stötta föräldrar i hur man kan hjälpa sina barn och ungdomar. Familjebehandlare kan också hjälpa unga att bryta långvarig isolering hemma, ge stöd att minska konflikter och irritation inom familjen för att nämna några exempel.
Via BUP kan man till exempel få hjälp att ta reda på om man har en depression och hur behandling för det kan gå till.
Du har också rätt att få hjälp från skolan. Skolan har ett ansvar genom skolplikten att erbjuda dig en god utbildning. Ibland om man mått väldigt dåligt och inte klarat av hela dagar i skolan så kan du som ung få hjälp med anpassat skolschema. Man kan få gå i skolan några få timmar i veckan eller så kan man få gå  i en lite grupp, en del vill byta skola om det är den bästa lösningen.
Det viktiga är att din förälder och skolan hjälper dig att hitta den lösning som passar för dig just nu.
Som du hör så finns det flera vägar för dig att få stöd, inte bara kring hur du trivs hemma, utan också för att kunna hitta tillbaka till allt det som kan fylla dig med mening och med positiva mål igen.
Känns det som du skulle kunna prata igenom allt det här med din mamma? Om inte, har du kontakt med din andra förälder? Eller finns det någon annan i din släkt som du kan ha förtroende för?
Om du känner dig vilsen i allt det här och inte vet vem du kan börja prata med så kan du ringa, anonymt om du vill, till en kurator på BRIS och få råd hur du kan göra.
Det viktigaste av allt -ge inte upp!