Vill vakna upp och vara glad igen
Hej, jag är en 13 årig tjej. Jag lider av depression och ångest. Kan man få hjälp? Jag vill kunna vakna upp och vara glad igen, jag vill ha tillbaka mitt gamla liv.
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att skriva att det var bra att du skrev till oss och att det är normalt att reagera på förändringar i livet och att i perioder komma in i kriser och känna att nästan allt känns tungt och hopplöst. Det är inte konstigt, inte onormalt på något sätt. Så tänk inte att det är något fel på dig och det finns hjälp att få. Att det är normalt och vanligt betyder ju inte att det är mindre allvarligt. Så dina problem ska vi ta på absolut största allvar.
I svaret till dig har jag samlat ihop en stor bukett med superkrafter tillsammans med ett stort lass med hopp om att livet kan bli bra igen. Du kommer fixa det med hjälp och stöd av vuxna det är jag övertygad om. En av superkrafterna du behöver är tålamod och en annan är energi för det kommer inte gå på en dag. Inte en vecka heller, men det går. Tecken på att vara deprimerad är ofta att man saknar ork och just energi. Inget eller få saker upplevs som roliga eller positiva.
Jag förstår att du bär på en dröm eller en stark önskan att bara kunna vakna en morgon och allt är bra igen. Hur bra skulle inte det vara! Tyvärr stor jag inte det är möjligt så nu bara måste du orka lite till och ta fram kämparkrafterna du bär på.
Du frågar kan man få hjälp och i så fall hur?
Ett första steg som vi alltid rekommendera är att prata med någon vuxen om hur man mår. Det är ett första steg till att få hjälp. Det kan redan där kännas skönt att dela med sig om sina tankar och känslor. Att någon lyssnar och sedan vet hur läget är. Att tillsammans fundera på vilka förändringar i ditt liv som har skakat om och gjort att du inte trivs lika bra med din vardag som tidigare. Fundera på vad är det för skillnad på ditt gamla liv och det liv du lever nu? En del av hjälpen är sen att du får stöd, pepp och tröst när du är ledsen. Sedan hoppas jag att det känns skönt, lite avlastande att inte gå och bära på alla jobbiga känslor alldeles ensam.
Nu undrar ju jag om du varit modig och tagit det viktiga steget. Att du berättat för någon hur du innerst inne mår. Berättat att du inte är lika glad som tidigare. Att du saknar ditt gamla liv?
Om inte, så samla kraft och mod och välj någon vuxen du har och känner förtroende för. Om du skulle känna att det är svårt att till exempel prata med dina föräldrar kanske du kan vända dig till din skolkurator för att få stöd. Det är viktigt att berätta hur man mår för det syns ju inte på ytan hur insidan har det. Du kanske ser glad ut fast du inte är det. Spelar glad. Om någon frågar hur läget är kanske du svarar -"Det är bra", fast det är ju precis tvärtom. Det är inte alls bra. Ingen kan läsa någons tankar så för att förstå varandra, veta hur någon mår måste vi börja prata med varandra. Ett stort steg att ta med det är vägen till att må bättre. Jag tror det blir svårt att klara av detta på egen hand så det steget är viktigt.
Om vi tillsammans tänker positivt så har ditt liv, då menar jag ditt "gamla liv" varit fullt av bra saker som du gillat. Du har positiva upplevelser av att det kan kännas härligt att leva. Känslan av att vara nyfiken på vad just denna dag har att erbjuda. Om du tar med dig den superkraften som vi kan kalla för livsglädje. Du vill uppleva den igen. Du ska kämpa för att få tillbaka din livsglädje som du kände i ditt gamla liv.
Tack för ditt brev. Bra att du skrev till oss!