Föräldrarna bråkar hela tiden
Hej! Jag är 14, fyller 15 om en månad. Det är så att mina föräldrar bråkar hela tiden typ. Min pappa brukar blir arg på ingenting, och börjar bråka och gör saken större. T.ex att man råkar spilla mjölk på bordet eller liknande. Det är alltid han som ”startar bråken”. Iallafall det är jättesvårt att förklara allt men min pappa säger hela tiden att min mamma ljuger om allt, att hon pratar i mun på han osv och det är typ det som gör att bråken blir så stora.
Min pappa tror min mamma kollar på killar vart vi än går då han tydligen ser att hon gör det och DET GÖR HON VÄRKLIGEN INTE. Hon säger sanning och han tror fortfarande på vad han ”såg”, sedan börjar de bråka och bråket blir större och större t.ex när vi e i bilen pväg hem eller hemma osv.
När jag, min mamma o min bror är hos min mormor o morfar tror alltid min pappa att min mamma är där och kanske går ut och träffar killar i smyg O typ ligger med dem eller något sånt. Han kollar o snokar i hennes mobil FLERA gånger i veckan och är skitkonstig. Det har gått så långt att min mamma denna gång bara var hos min mormor o familj någon timme då min pappa blev så arg. (Han följer aldrig med till dem då han aldrig gjort det helt enkelt.) sedan åkte min mamma o bror (som tänkte sova över med mig hos mormor) hem då min bror inte ville de skulle bråka å slåss när de kom hem. Bråken har varit väldigt grova. Pappa hotar min mamma med att han ska döda/skära sönder henne i bitar, kasta ut henne från balkongen osv. Jag får ångest och blir orolig, mår illa osv när sånt händer speciellt på kvällen när vi sover. Min mamma brukar natta min brorsa i våningssängen och jag sover där uppe i våningssängen så hon brukar ju sova i vårt rum ibland. PAppa brukar sedan öppna dörren o börja prata skit. Han kan sparkas eller slåss på mamma. En gång slog han henne i magen så hon nästan tappa andan, en gång i huvudet osv.
en natt för flera år sedan var han inne i vårt sovrum o pratade o var arg (bråkade), han sa massa fula ord osv och tog fram en kökskniv och hotade mamma, (jag sov). Brorsan hade vaknat o jag vaknade med att mamma ringde o pratade med polisen när pappa var på balkongen o rökte cigarrett.
polisen kom, de pratade, tog min pappa över natten och sedan var det inget mer med det. Pappa blev arg åren efter För händelsen då han tyckte det var helt onödigt typ. Nu när de bråkar stort kan han t.ex säga att hon inte kommer hinna ringa polisen, att hon inte kommer hinna säga nåt osv.
Jag fattar inte hur min pappa tror att min mamma hela tiden ljuger och ljuger i ögonen. Han säger att han vet sanningen och att skitsnack är sant. Pappa har flera gånger skickat skilsmässopapper och velat skilja sig, att han bara är ihop med henne för mig o min bror. Min mamma tycker dock inte man ska skilja sig när man är arg och att man ska vilja skilja sig när man är glad också. Aja iallafall så mår jag skit när de bråkar, konstant. De har börjat bråka igen för några dagar sedan och fortsatt än idag. Pappa har skickat iväg skiljsmässopapper som ska komma i posten o fyllas i. Men mamma tycker fortfarande inte man  ska skilja sig för något som inte ens är sant. Jag har pratat med henne och även sagt att det inte är kul att bo med någon som är arg konstant, att de aldrig kommer sluta bråka endå osv. Pappa säger även han har tröttnat på hela mamma liksom, han vill inte ha henne i sitt liv eller se henne osv. Jag vill gärna att de ska skiljas men d blir vissa konsekvenser kanske. Jag o min bror vill bara bo med mamma för det mesta i så fall för pappa e så konstig o jobbig. Men vi e inte rika så hur ska allt bli liksom.aja vet ej.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har en familjesituation som uppenbarligen inte är bra för dig - sannolikt inte för någon i familjen. Din pappa är våldsam både fysiskt och verbalt. Men din mamma verkar inte kunna eller vilja ta tag i problemen och som du skriver hon på något sätt bagatelliserar dem.
Det är alltid hemskt svårt för barnen i en familj där det pågår nånting som har namnet "våld i nära relationer". Att problemet har ett eget officiellt namn visar att det är ett stort problem som många drabbas av. Och det är alltid barnen som är värst drabbade.  Föräldrarna kan i alla fall i princip lösa problemen genom skilsmässa eller på annat sätt nå fram till en förändring men barnen, precis som du, upplever även en maktlöshet. Det är tyvärr så att det ytterst sällan att baneren själva kan påverka eller förändra relationen mellan föräldrarna som föräldrarna själva inte kan eller vill förändra.
Dina föräldrar är möjligen på väg till en lösning eftersom din pappa ha begärt skilsmässa. Hur det går med det kan man inte räkna ut i nuläget. Det står dock klart att du år dåligt i denna hemska atmosfären och därför behöver du (kanske även din bror) stöd av andra vuxna.
Du skriver att ni brukar vara hos dina morföräldrar. Jag antar att de vet om problemen mellan dina föräldrar. Du (och din bror) kan möjligen prata med dem om hur ni är drabbade och hur du själv är påverad. Morföräldrarna kan ge ovärderligt stöd i många fall.
Men det kan vara nödvändigt att du får stöd av andra vuxna som står utanför familjen och som själva kan ha en mer objektiv syn på läget. Jag rekommenderar att  vänder dig till ungdomsmottagningen. Samtal där kan vara dels direkt stöd till dig och på så sätt lindra din oro och ångest. Ni kan också diskutera hur denna dåliga relation mellan dina föräldrar och pappas våldsamhet påverkar dig inte bara idag utan också hur du i framtiden ska kunna undvika att hamna i liknande fällor som din mamma verkar ha hamnat i. Frågan om socialtjänsten behöver kopplas in eller inte kan ni också tillsammans med behandlaren på ungdomsmottagningen överväga. I så fall handlar det om om du och din behöver mer skydd i det aktuella läget.
På nätet kan du få goda råd och vägledning av en kurator på Barnens rätt i samhället. Även på tjejzonen.se kan du få råd och stöd.På båda dessa nätsidorna kan du vara anonym om du vill. Självklart kan du vända dig till skolkurator och berätta hur det ligger till hemma hos er.
Du behöver och du ska inte ensam kämpa dig genom denna tid tills dina föräldrar hittar en lösning på sina egna liv och skapar bättre förutsättningar för din och din brors uppväxt. Sök stöd på det sättet som jag rekommenderar.
Länktips
På webbplatsen Koll på soc finns information om stöd och hjälp som socialtjänsten kan ge. Där kan man också ställa frågor och chatta.
Koll på soc