Kan inte berätta hemma hur dåligt jag mår
Hej! Jag är en tjej på 14 år och mår väldigt dåligt, det är ingen som vet hur dåligt jag mår förutom några personer på skolan.
Jag har inte berättat för mina föräldrar, jag vågar inte berätta om hur jag mår för att jag är rädd att som ska skrika på mig, min mamma har haft psykisk ohälsa och enligt hon kan ingen annan må dåligt, och jag mår ännu sämre när hon och pappa skriker på mig.
Jag låsas som att allt är bra men det är det inte, jag mår dåligt av många saker men det finns en sak jag inte vet varför jag mår dåligt, jag bara gör de.
Nu på sommaren så mådde jag ännu sämre och började skära mig för att ta bort allt, jag skär mig på armarna och låren, det börjar bli svårt att täcka dom men jag försöker.
Jag har  inte varit så populär på skola och jag hamnar oftast utan för och jag orkar inte de nå mer, jag har försökt att vara med men det är inte så lätt.
Jag har försökt prata med skolkuratorn men det känns inte som att hon lyssna.
Jag ska försöka ta kontakt med ungdomsmottagningen men mamma ska alltid ha koll på allt.
Jag har haft självmords tankar ibland eller att jag bara ska försvinna när dom jobbar.
Det är många som tror att jag vill ha uppmärksamhet och det är därför jag skär mig, men jag är rädd för uppmärksamheten.
Jag vill få hjälp men jag vet inte hur.
Jag vet inte vad jag ska göra längre, förut trodde jag alltid att allt skulle bli bättre men nu känns det som att det inte finns nå hopp.
Snälla hjälp mig
LH

BUP svarar:
Hej L.H!
Man kan verkligen känna sig ensam och vilsen när man inte alls kan vara öppen hemma med hur man mår. Så klokt av dig att skriva till oss och be om råd.
Jag förstår att din mamma har egna psykiska svårigheter och du har erfarenheter av att hon haft svårt att lyssna och ta in hur du faktiskt mår, rent av blivit arg på dig. Du känner inte heller att din pappa kan ge dig känslomässigt stöd utan han har också reagerat med ilska.
Det är verkligen sorgligt att det är så och det är inte rätt. Du har alltid rätt att få stöd utifrån dina behov, som alla människor har. Som ung tonåring behöver du absolut kunna få stöd av vuxna när du mår dåligt som du nu gör.
Att du inte känner dig trygg med att vända dig till dina föräldrar när du inte mår bra brukar kunna upplevas ångestskapande i sig. Kanske märker man inte ens av att det är så själv - om man som barn blivit van att det är så det fungerar hemma och det är så det alltid varit under uppväxten.
Du är stark som vill hitta sätt att ta hjälp för dig själv att kunna må bättre. Det är en sund och bra drivkraft som du ska hålla fast vid. Du är alltid värd att må bra -även om det skulle komma hopplösa tankar, så ska du inte lyssna på dem.
Jag vill verkligen uppmuntra dig att ta hjälp så du kan börja må bättre igen och hitta andra sätt än självskada för att hantera allt som blir svårt. Självskadebeteende kanske har lindrat en del svåra känslor för dig i stunden, men det riskerar leda dig in i en allt värre ond cirkel av fortsatt dåligt mående och fortsatt självskada.
Jag tror att den bästa hjälpen för dig just nu är att börja med en samtalskontakt hos en professionell behandlare.
Jag tror att du är helt inne på rätt spår när du tänkt på att vända dig till ungdomsmottagningen. Där kan ungdomar gå i egna samtal utan sina föräldrar. Hur kan du få till det utan att mamma ska kontrollera dig? Skulle du kunna boka en första samtalstid för dig själv och under det besöket så tar du upp det här dilemmat, att du behöver få råd hur du kan hantera dina föräldrars reaktioner på att du vill ha en samtalskontakt och få hjälp kring hur du mår.
Du skulle också kunna ringa anonymt till en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället och få råd och samtal om hur det är hemma.
Ta väl hand om dig och ge inte upp!