Har kroppskomplex
Jag vill träffa en psykolog men jag vill inte att mina föräldrar ska behöva lägga ut fler kostnader på mig, jag vill heller inte att de ska oroa sig. Jag har så länge jag minns haft stora kroppskomplex, jag skäms över mina ben så mycket att jag inte vågar ha byxor på mig, jag vågar heller inte visa mina armar, jag vågar knappt ha byxor på mig ens inför min familj ibland. Detta gör att varje gång jag ska ha skolidrott har jag alltid enorm ångest innan lektionerna eftersom jag måste ha träningsbyxor på mig, jag har så mycket ångest att jag hellre skulle bli underkänd i idrott än att vara med. Jag har känt såhär åtminstone sen fyran och nu har jag precis börjat gymnasiet och jag är extremt rädd för att bli utfryst för min kropp. Jag vet att man får göra någonting där man typ skriver av sitt betyg för min bästa vän fick ätstörningar och då fick hon slippa några ämnen, men jag har hört att man inte får göra det förutom om man är typ deprimerad eller skadar sig själv och jag vet dessutom inte ens om man får göra det i gymnasiet. Jag är bara så desperat och mår så dåligt varje vecka för jag har så stor ångest över hur jag ser ut och jag är inte ens överviktig! Jag ville bara börja gymnasiet för att utbilda mig inte för att ständigt ha ångest över hur jag ska klä mig på gympan. Så jag antar att mina frågor är följande:
- med vem kan jag prata om sånt här utan att belasta mina föräldrar?
-Kan jag "skriva av" mitt betyg i idrott även om jag inte är deprimerad,  inte skadar mig själv och går i gymnasiet?
Desperat för hjälp

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du skulle vilja prata med en psykolog. Jag tycker att det låter som en bra idé. Du har ju kämpat så länge med dina kroppskomplex och det påverkar ju ditt liv i så stor omfattning. Att ha ångest över detta varje vecka och sedan inte heller känna sig tillräckligt avslappnad hemma och kunna gå i byxor eller kortärmad tröja det måste vara jättejobbigt för dig. Att du sedan haft dessa kroppskomplex sedan årskurs fyra är så en sådan lång tid att de måste lösas så du kan gå vidare och få en annan syn på din kropp och på sikt känna att du duger som du är.
Min spontana tanke som jag går på och rådet till dig är att undersöka om det finns någon skolpsykolog/skolkurator på din skola. Den personen skulle kanske kunna fungera som stöd i frågor rörande dina idrottslektioner. Hur din idrott ska lösas är en sak mellan dig och skolan. En viktig fråga, hur viktig som helst, missförstå mig inte men detta är ingen fråga för BUP att besvara. Ett annat alternativ som är bra är att kontakta ungdomsmottagningen där du bor.  Det kostar ingenting att gå till ungdomsmottagningen eller till BUP för den delen men jag tycker att elevhälsan eller ungdomsmottagningen är två bra vägar att gå.
Nu vet jag naturligtvis inte hur din relation är med dina föräldrar för du skriver att du inte vill oroa eller belasta. Sök hjälp via elevhälsan eller ungdomsmottagningen men jag vill ändå ge dig ett råd att prata med dina föräldrar om hur du känner runt din kropp och att du inte känner dig nöjd med ditt utseende så de kan finnas för dig och stötta. Det vore bra om de fick veta vad du kämpar med varje dag.
Bra att du vill söka hjälp!