Vill ha samtal utan mina föräldrar
Under ungefär 1,5 år nu så har jag mått ganska dåligt. Tankar om min framtid, mitt liv nu och helt vanliga existentiella frågor har bubblat upp och för cirka 1 år sedan så började det kännas för mycket.
Jag började med ett själskadebeteende, jag kliade migsjälv på armarna så att jag började blöda, detta gömnde jag för mina föräldrar. Under kvällarna så brukar jag må sämst, ångesten bubblar upp och jag vill gråta och hoppas att jag somnar, fast det kan ta flera timmar tills jag lyckats somna.
Jag vill verkligen söka hjälp och för mig så känns det som att det börjar bli lite akut. Jag går hos bup redan eftersom jag har diagnoser som jag medicineras.
Kan jag under nästa möte fråga om jag får prata med den som jag har på bup helt själv, bestämma upp nästa träff utan att min pappa får reda på större detaljer.
Jag vill verkligen inte släppa in honom i det här, men samtidigt så kan jag nog inte vänta tills jag blivit myndig.
L

BUP svarar:
Hej!
Först och främst blir jag riktigt glad att läsa att du vill ha hjälp. Att du sedan är klok och insiktsfull att dina problem nu har blivit ohanterliga är bra. Du ska ju inte behöva ha en sådan kvällsångest och bara hoppas att du hinner somna innan dina jobbiga tankar kommer. Om du sedan ligger sömnlös i timmar måste det ju påverka din ork att fixa skolan och träffa kamrater.
Barnets eller i ditt fall ungdomens egen motivation är viktig för att få till en förändring. Du har som du skriver redan en kontakt på BUP runt din medicinering. Att du nu vill ta nästa steg och prata enskilt är en vanlig förfrågan från barn och ungdomar som jag till 100 % stöttar. Vi är vana att göra på detta sätt och det finns säkert ämnesområden som du vill prata om utan att din pappa är med i samtalsrummet. Föräldrar brukar också känna att vissa saker är lättare att samtala om du inte barnet är med. Beroende på när du har nästa tid får du avgöra om du ska ta upp detta vid nästa samtal eller hör av dig på vinst och förlust om det går att få en snabbare egen tid. Det kanske inte är omöjligt. Det är viktigt när du sedan sitter ner på ditt första egna samtal att du är så öppen du bara kan vara. Utelämna inga detaljer om din kvällsångest och ditt självskadebeteende. Förbereda dig gärna innan på vad du vill ta upp.
Lycka till!