Ingen kontroll över min ilska
Hej! Jag är en 14-årig kille som precis ska börja skolan igen efter sommarlovet. Under sommarlovet har jag haft problem med saker att göra, alltså bara att hitta på något annat att göra än att sitta vid datorn o spela spel. Detta har lämnat mig frustrerad och har ofta orsakat att jag startar bråk med familjen/vänner. Nyligen, för ett par dagar sedan, så kom jag i konflikt med en klasskompis genom internet. Det ledde till att jag blev mer frustrerad och orolig inför skolstarten. Igår spårade det ut totalt. Jag satt och spelade och började tänka på allt som hänt och kommer att hända (skolstarten). När detta hände blev jag varm och full av ilska. Jag började skrika på min mamma och jag och mina föräldrar hade ett långt samtal innan jag fick slut på energi efter allt skrikande. Jag började skaka och hade svårt att andas och jag kastade saker runt mig. Under samtalet sa jag att de (mina föräldrar) skulle dra ut sladden till nätverket om jag inte lyssnar när de säger åt mig att jag spelar för mycket (vilket jag inte ville inse då). Jag lade mig o sov och hade mer energi idag. Eftersom det som hände kunde jag inte gå till skolstarten idag. Mina föräldrar ville inte släppa iväg mig i oro om att jag skulle kunna få ett utbrott (vilket har hänt förut). Jag fick följa med min pappa och köpa ett nytt headset till datorn och på vägen hem chattade jag med en kompis från skolan. Han var kvar i skolan och jag o min pappa var nära så jag frågade om jag kunde få åka dit ändå. Jag fick självklart inte och det fick min frustration att starta igen. Jag lyssnade på musik resten av vägen hem och det lugnade ner mig. Tyvärr höll det inte i länge eftersom jag kom o tänka på killen jag bråkat med på sommarlovet. Jag drog ut det över min kompis som jag skrivit med och det känns inte alls bra. Jag ringde min mamma för att berätta om frustrationen och hon sa åt mig att gå ut och att jag inte får vara frustrerad. Det fick mig bara att bli ännu mer arg och jag la på luren o slängde iväg min mobil. Jag känner inte att jag har någon kontroll alls över min ilska. Detta har orsakat att jag slår till andra, kastar föremål eller skriker på familjen. Och såklart att jag mår skit. Jag vet inte vad jag ska göra i dessa lägen av frustration. Jag är rädd för att göra dåliga/hemska saker och att min familj ska tycka illa om mig. Svara så fort som möjligt :(

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du är orolig och vill göra något åt ditt problem. Jag tänker att det många gånger faktiskt är svårt att kontrollera sina känslor men det är lättare att kontrollera sitt beteende. Jag menar att om du bara inte gör så mycket när du är arg så kommer du inte att skada någon. Och själva känslan kommer antagligen att försvinna så småningom för det brukar känslor göra. De brukar komma och gå.
Du skriver att du i olika sammanhang blir frustrerad och att din frustration får utlopp i ilska och du är rädd att du inte kan kontrollera din ilska och den ska leda till dåliga saker. Jag tänker att något du skulle kunna göra är att försöka bättre förstå vad det är som frustrerar dig och speciellt hur kopplingen till ilska och agerande går till. Både känslan av frustration och ilska brukar inte uppstå på en gång utan båda dessa känslor brukar ha sin historia.
Kan du försöka känna igen när du börjar känna dig frustrerad och se om du kan göra något så att du inte blir ändå mer frustrerad. Likaså med din ilska. Frustration behöver inte övergå i ilska. Och ilska behöver inte innebära att du gör något t.ex skriker på någon i din familj. Så jag tror du finns en hel del du kan göra åt ditt problem men det kan vara bra att få lite hjälp på vägen.
Eftersom dina föräldrar också är oroade för dig och vill hjälpa dig kan du med deras hjälp ta kontakt med barn och ungdomspsykiatrin på en vårdcentral eller ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. En annan möjlighet är också att du tar upp problemet med din skolkurator eftersom det också kan försvåra ditt skolarbete.
Lycka till!