Har blivit våldtagen
Hej!
Jag ser inget ljus i livet längre, allt e skit. Jag har självskadebeteende, självmordstankar, är självmordsbenägen, o bantar när jag väl kan(t ex i skolan eller om jag e ensam hemma), jag är 17 år snart 18. Jag har en depression o e trött på livet. Blev våldtagen av mitt x före sommaren den 3/4.. mitt x går i min klass..jag får ingen direkt stöttning angående våldtäkten av Mina föräldrar eller andra vuxna då dom säger ”lägg det bakom dig”, ”glöm det”. Skolan gör inte så mycket men jag vill inte byta skola. Det e ju han som ska bort o inte jag. Mitt x e lika gammal som mig.
Hjälp! Vill dööööö!!
Självmordsbenägen tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Dessvärre är det nog så att det finns flera som kan känna igen sig i din berättelse och hur det känns för dig efter våldtäkten. Det är också bra att du skriver till oss om dina upplevelser. Försök att tänka att brevet till oss är första steget till att få hjälp.
Det du beskriver, att du utsatts för en våldtäkt, är inget som man bara kan lägga bakom sig. Jag vet inte varför man säger så eller varför din skola inte gör något. Har skolan kännedom om vad du utsatts för har de en absolut skyldighet att agera genom att anmäla till socialtjänsten som också kommer att aktualisera frågan om polisanmälan.
Har man som du blivit utsatt för ett sådant övergrepp behöver man få hjälp med att hantera det så att det inte påverkar ditt liv i det långa loppet. Även om du får hjälp som kommer du nog alltid att minnas händelsen men det kanske inte behöver vara mer än ett minne.
Du skriver att du inte ser något ljus i livet längre och att du självskadar och har självmordstankar. Jag vet inte om du hade de så svårt också innan våldtäkten eller om de reaktionerna är ett svar på att du utsatts för en våldtäkt. Det vore inte heller orimligt. Jag tycker att du skall försöka göra ett nytt försök med att prata med någon vuxen på din skola. Kanske finns det en skolkurator eller så som du skulle kunna känna lite förtroende för. Eller finns det någon vuxen som du skulle kunna lita på och prata med.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig och att du självskadar? Om inte tycker jag nog att du skall berätta för dem så att de verkligen förstår hur du har det och hur du känner dig. Då kan ni tillsammans söka hjälp för dig på BUP också. Det är viktigt att du både får hjälp och att du känner dig säker och skyddad på dagarna i skolan.  Och det är de vuxnas skyldighet att se till att du känner dig säker och skyddad. Du kan också titta på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du läsa om vad socialtjänsten gör och om hur du kan kontakta dem.
Lycka till!