Inför avslutning på BUP
Hej! Jag har skrivit till er innan om hur jag kämpade mot ätstörning i nästan 3 år och självskadebeteende och att jag äntligen kom ur min depression. Nu väger jag normalt och har varit skadefri i kanske 5 månader, men jag tror att jag får återfall av depressionen, för att för några veckor sedan blev jag helt plöstigt ledsen, jag började tänka på hur skönt det skulle vara o va död. Och nu har det varit så men det är inget allvarligt, jag tänker lixom inte "nu ska jag ta livet av mig" jag lixom tänker bara hur skönt det skulle vara o få andas o vara ifrån världen ett tar timmar. Jag tror lixom att den har varot där hela tiden fast att jag inte märkt den igen förens nu. Och nu när jag snart skulle sluta gå på bup kommer allt detta igen. Tacksam för svar.
Återfall i depressionen?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är nog många som gått och fått hjälp och som står inför att kontakten skall avslutas som kan känna igen sig i din beskrivning. Det är inte alls ovanligt att ens symtom kan komma tillbaka när man står inför att säga hej då till någon som man träffat för att få hjälp. Vägen tillbaka brukar inte heller alltid vara spikrak.
En del av de svårigheter du brottats med kommer antagligen inte helt ha försvunnit även om de minskat mycket. Det är sånt som du och din kontakt på BUP kan prata om nu inför er avslutning.
Lycka till!