Grejen med att vara blyg
Hej på er!
Jag har alltid upplevts som blyg, vilket jag skulle säga att jag är. Mitt problem ligger i hela grejen med att vara blyg.
Jag kan absolut inte prata inför klassen och ännu mindre ha en presentation inför klassen. Så fort jag får veta att vi ska ha muntlig presentation så börjar jag skaka, oftast kallsvettas jag, jag får en klump i magen och oftast så fäller jag en tår. Detta har varit ett problem för sen jag började 4:an, jag går nu andra året i gymnasiet.
Jag får en klump i magen så fort jag lämnar huset, jag kan inte ens fråga mina grannar (som jag har känt hela mitt liv) om ett ägg. Jag kan inte ens åka till mina kompisar utan att jag får en klump i magen, alltid lika rädd för att träffa deras föräldrar eller någon och behöva prata med dem.
Jag har sedan många år undvikit sociala situationer då det är fruktansvärt jobbigt. Jag brukar få en panikliknande känsla, i samband med den känslan känner jag mig väldigt nervös och inlåst.
Jag har ingen aning om hur jag ska hantera detta, har ni på BUP några förslag på vad jag kan göra?
Solstråle

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du undrar över vad du kan göra för att komma tillrätta med detta. För det är ett problem som annars kan komma att begränsa dig och ditt liv mycket. Om man konsekvent undviker något man är rädd för, som i ditt fall sociala situationer, kan det bli så att man undviker det mer och mer och problemet blir värre.
Det kan därför vara bra att istället försöka utsätta sig för det man är rädd för. Då får man får en chans att uppleva att det går att göra  fastän man är rädd.
Det skulle alltså kunna vara en hjälp för dig att du bestämmer dig för att i små steg och mer och mer göra något som du tycker är obehagligt, t.ex att säga något kort inför klassen och sedan öka på det, så att du säger något litet längre och litet oftare. Du skulle då kunna märka att du klarar det som känns obehagligt och du kan se att känslan av obehag kan finnas där utan att den behöver styra dig.
Det kan vara svårt att göra detta helt på egen hand. Då finns det bra hjälp att få på BUP eller på Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen. Kanske också genom ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!