Svårt att koncentrera mig i skolan
Hej! Jag är en tjej som är 13. I ca ett år har jag funderat på om jag kan ha någon typ av diagnos, typ adhd/add. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig på saker jag inte är intresserad av och då kan jag alltså inte ta in nån information. Det kan också vara så att jag hälsar på nån ny person men jag kan ändå 10 min efter inte komma ihåg hens namn. Jag har alltid varit en ganska känslig person. Jag gråter lätt för småsaker men när jag är glad så pratar jag högt och mycket. I skolan märker jag att om det inte är KNÄPPTYST så kan jag inte arbeta. Om det pratas så går jag runt till anda kompisar och snackar. Jag vet inte vart jag ska vända mig för jag känner att folk i min närhet typ kan tycka att jag överdriver och att jag är lite larvig. Vad ska jag göra?
Har jag adhd

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. De svårigheter du beskriver kan finnas mer eller mindre hos alla och ställer naturligtvis till det för dig i skolan. Jag tycker att du i första hand ska prata med dina lärare och skolkurator/skolpsykolog om svårigheterna. För även om du inte har/får diagnosen ADHD/ADD så måste du få hjälp så att du kan fungera bra i skolan. Om skolpersonalen också stödjer dina undringar om ADHD/ADD kan de hjälpa dig både med att prata med dina föräldrar och vart du ska vända dig för utredning. Det brukar vara på BUP eller en Barnläkarmottagning.
Så börja att prata med lärare och kurator/skolpsykolog och berätta om de problem du har i skolan så du kan hjälp.
Lycka till