Övertänker
Vet inte exakt hur jag ska kunna förklara det här men i flera år har jag haft problem med att jag tänker för mycket , kan fastna på saker som inte ens är viktiga att tänka på , typ varenda dag så ändrar jag min åsikt om allt hela tiden bara för att mina tankar förvirrar mig så jag vet själv knappt vad min egna åsikt är , tänkte förut göra en adhd utredning eftersom även min bror har grov adhd , och jag fick hem massa papper med frågor att svara på men i sista sekunden så ångrade jag mig allt och struntade i det , kunde knappt ens svara på frågorna för att jag va osäker om alla svar , Jag har snackat med mina föräldrar och ingen av dom vet vad det kan bero på och även mina vänner har lagt märke till att det är helt fel hur jag tänker , även om jag vet hur litet ett ”problem” är för mig så kan det sitta kvar i min hjärna alldeles för länge , det är som att jag har 2 personer i mitt huvud och den ena försöker få mig tänka på det lilla minsta och den andra försöker få mig att sluta tänka på allt , ibland stressar verkligen mina tankar upp mig. Jag brukar till och med övertänka om jag verkligen övertänker :/ vet inte om det här går att bli av med för jag har testat med allt men inget funkar

BUP svarar:
Hej!
Det skulle kunna vara en hjälp för dig att tala med någon utomstående om det som är svårt. Du kanske redan gjort det eftersom du fått hem en massa papper. Men som du själv säger så kan en massa frågor att svara på bli rörigt och förvirrande. Då kan det vara lättare att tala med någon och få hjälp att bena ut problemet.
Det är inte säkert att du har samma svårigheter som din bror. Men det är ändå viktigt att förstå mer om hur det är, eftersom du ju påverkas av det.
Skolan är den första som är bra att tala med, skolkurator eller mentor. Om skolan tycker att man behöver förstå mer kan de skriva remiss för utredning t.ex till BUP.
Så ge dig inte för att det blev för mycket papper och frågor. Det finns många som känt så före dig. Men det går att komma vidare med förståelsen av svårigheterna ändå!