Grova svårigheter hemma
hejsan, jag är en tjej på 16 år och har grova svårigheter hemma, och alltid haft det men senaste har det blivit värre. Min pappa låter mig inte gå ut för han tror jag ska träffa killar, de litar inte på mig vilket jag inte har förståelse för eftersom jag inte har gjort något som bevisar motsatsen. Min mamma är sträng av sig men det för min pappa är vääldigt sträng och han vill aldrig göra han har fel. Han skriker på mig hela tiden, han hotar mig, jag får inte snacka med någon kompis då han säger de beter sig dåligt och jag ska bli detsamma och har sagt till ALLA mina vänner. Min bror tror han kan bestämma mycket över mig och hela familjen han tror han leder den. Min pappa brukar alltid säga till mig att jag är ful, kossa (är it ens tjock) men han vill trycka ner mig han har ävet kallat mig hora, och vill bortgifta mig. Min mamma vill ta mig till en doktor och kolla mitt underliv om jag har haft samlag??? asså hör ni hur sjuka de e? (har blatte föräldrar)
diana

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra och modigt av dig att skriva till oss. På det sätt som du beskriver att dina föräldrar och din familj behandlar dig får man inte behandla någon. Det är så att ingen får behandla dig illa. Inte ens dina föräldrar eller någon i din familj. Det är viktigt att du vet att du har rätten på din sida och det finns hjälp och stöd för dig att få.
Finns det någon vuxen i din omgivning som du har förtroende för och som du skulle kunna berätta för om hur du har det? Det kanske finns någon på din skola t.ex. skolkurator eller en lärare.  Då borde du kunna få hjälp med hur du skall gå vidare. Skolan har en skyldighet att hjälpa dig eller se till att du får hjälp. Du kan också gå in på en sajt som heter Koll på soc. Där kan du läsa om hur du kan kontakta dem anonymt om du vill för att höra dig för om vilken hjälp de kan erbjuda. Du kan också läsa på BRIS hemsida om barn rättigheter och vuxnas skyldigheter. Det finns också andra sajter om hedersförtryck. En sajt heter just hedersförtryckUngdomsmottagningen arbetar också med sådana frågor. Du kan också gå in på deras hemsida för att se vilken hjälp de erbjuder.
Lycka till