Min bror får all uppmärksamhet
Hej, jag är en tjej på 11år och jag vet inte hur jag ska börja, för det första vill jag bara dö för min bror får all uppmärksamhet i familjen alla säger att jag bara inbillar mig och att jag bara försöker få uppmärksamhet men det är inte sant! Jag lever med adhd och dyslexi, min bror får säga hur mycket som helst till mig om dagarna tillexempel du är så petig, fetto, haha du kan inte ens skriva, hora m.m, mamma och pappa säger inte åt han att sluta öns allt dom säger är: han är sån gå bara ifrån strunta i vad han säger, men det går inte, och om jag skriker på honom att sluta när han kallar mig saker så säger mamma och pappa sluta få igång din syster gå där ifrån vi vill inte ha igång henne, det låter som om jag är ett monster som ska när som helst döda alla jag ser. Jag kan och så typ skrika sluta din idiot och då börjar mamma eller pappa skrika på mig, sluta skrika och kalla din bror idiot, men han får kalla mig hora och dom måste ha höra ibland när han säger det för mamma eller pappa står åftast i samma rum men dom säger som vanligt till mig: han är som han är låt han bara vara, med åftas så går han till mig och håller på. Typ som idag  min bror började kalla mig jävla perfekta bitch du är, han skriker så åt mig för att han hade använt min tandborste i 2veckor utan att säga nått och då vart jag arg på honom, och det säger jag till mamma och pappa me dom drar bara upp gammalt då, dom säger typ så här: jam men då får du sluta kalla oss för idioter, och då pratar jag inte ens om dom utan min bror, det är som om dom tar han till försvar
älskar dom mig inte längre?
för det var inte så här när jag var liten då var det lika mycket tacksamhet till båda. Jag vart arg på honom om det där men tandborsten för att jag har en sjuckdom i min mun som gör att jag får fickor men vita prikckar i (dom är i halsen) och mina läkare säger att jag inte får dela saliv med andra för det kan göra det värre och på senare til har det blivit värre, och jag visste inte vad det berodde på tills nu då. Vad ska jag göra vill bara döda mig själv det är som om det finna inte nått kvar i världen som håller mig tillbaka från att begå självmord jag har också skurit mig själv snart i över 1år men jag är på att dölja det för mina föredrar.
jag vill dö men inte såg nåt som kan göra ont vad ska jag göra...?

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Ditt brev är så tydligt skrivet. Jag förstår att du har en jättejobbig situation hemma och så ska du inte alls ha det.
Du undrar om dina föräldrar älskar dig fortfarande och den frågan är det inte konstigt att du har. Men jag hör också att ni alla lätt hamnar i skriksituationer och då är det lätt att man också som vuxen bara vill ha slut på bråken och säger saker i ren ilska.
Säger dina föräldrar faktiskt att dom inte älskar dig?
Jag kan ha fel, men jag har träffat många andra familjer där både barn och föräldrar hamnar i lägen som blir för svåra för att klara av. Och då blir det lätt orättvist, skrikit och bråkigt. Du skriver också att ni haft det mycket bättre förut, så jag tror att det också finns kärlek under allt bråk.
Det skulle ni behöva prata om allihop och få hjälp av någon person som inte tillhör familjen. Det finns kloka personer som jobbar med det och som skulle kunna hjälpa er.
Jag föreslår att du försöker prata med dina föräldrar om hur du har det. Om det känns för svårt så kan du visa ditt brev och mitt svar.
Om det inte hjälper så tycker jag du ska berätta för skolkuratorn som kan hjälpa er. Kanske räcker det eller så kan kuratorn hjälpa er att få kontakt med en person utanför skolan.
Du ska också berätta att du skär dig. Det visar att du mår riktigt dåligt och att du behöver bli tagen på allvar.
När det gäller dina vita prickar så är det nog så att det är din bror som riskerar att smittas och får likadant. Men tala med skolsköterskan så får du veta vad som gäller.
Du beskriver så tydligt så det finns nog jättebra chanser att ni får det bättre i familjen!