Allting kändes så mycket bättre
Hej Bup!
Det är svårt för mig att förklara vilken situation jag befinner mig i för jag har ingen aning vad problemet är, men jag ska försöka förklara. Jag är 17 nu och jag kommer ihåg för 1-2 år sedan att jag var otroligt glad men också att jag kunde tänka väldigt mycket. Jag var en väldigt fantasifull och glad personlighet, det var skönt. Jag kände mig fri på ett sätt och allting kändes så mycket bättre. Jag hade motivation för saker och ting, jag mådde helt enkelt väldigt bra. Men det som verkligen förvirrar mig och det som jag finner svar på är att nu så känns min hjärna helt blank, helt tom. Jag kan gå från att ha väldigt roligt med en kompis till att sedan börja tänka på att jag mår dåligt vilket tvingar mig att bygga upp min självkänsla igen. Det är helt enkelt förjävligt. Jag som vanligtvis är otroligt insatt i skolan känner mig trögfattad eller som allting går in och ut och det gör mig galen.
Det känns som allting omkring mig är så grått. Jag kan inte som förut få tänka på saker eller måla upp en bild i min hjärna. såklart jag kan tänka men jag vet att något är väldigt fel. Jag har otroligt bra folk omkring mig, roliga och stöttande människor. Jag vet inte om det handlar om heder men av någon anledning så vill jag inte prata om det. Därför skriver till er för jag skulle uppskatta ett svar.
Jag skrev förut till någon slags hemsida och fick svaret "träna,umgås med dina vänner osv" och det har gjort till 100% men det hjälper inte. Jag tycker också att det är värt att nämna att jag har vart väldigt stressad över skolan och har gått fram och tillbaka om jag valt rätt linje osv, så det kanske har påverkat.
J.E

BUP svarar:
Hej J.E.,
Tack för ditt viktiga brev. Du beskriver väldigt fint hur du mått och hur du har det nu, och det är en stor förändring. Bra att du verkligen försökt att följa goda råd men tyvärr har det ju ändå inte hjälpt dig.
Du undrar om skolstress och det kan förstås vara en orsak till att du mår så mycket sämre. Din känsla av att något är fel är ju stressande i sig. Du nämner också att det skulle kunna handla om heder. Det kanske det gör, men det är ett stort begrepp med olika innebörder och du vill inte prata om det så det blir svårt för mig att förstå mer om detta.
Men det finns redan en hel del viktiga saker att prata om så jag föreslår att du vänder dig till din vårdcentral. De flesta vårdcentraler har numera också psykologer och kuratorer så där finns en god möjlighet att du kan få hjälp att förstå ditt problem. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Om du vill veta mer så kan du gå in på websajterna Snorkel och/eller BRIS. Där finns info och ibland möjlighet till chat eller telefonsamtal som förhoppningsvis kan ge dig ledtrådar om hur du kan komma vidare.
Lycka till!