Får panik i skolan
Hej jag mår psykiskt dåligt och min familj vet inte om det.
Får en sån himla ångest precis innan jag går till skolan och får en panik attack samt börjar att gråta. Detta händer varje dag när jag ska gå till skolan och det ofta leder till att jag går hem och mina föräldrar blir arga på mig osv.
Kan inte heller förklara för mina föräldrar om varför jag mår såhär, har mått såhär dåligt enda sedan 5an ( går i 8an nu ) men allt har blivit SÅ mycket värre med tiden. Är rädd för att gå ut, är rädd för att gå till skolan, är rädd för att berätta hur jag känner. Att känna så mycket ångest och nedstämdhet i cirka 3 år har gett mig självmordstankar. Vill verkligen dö, liksom jag klarar inte av skolan längre, jag klarar inte av att ha sånna deppiga tankar och känslor VARENDA dag. Behöver hjälp men vågar inte att skaffa.
En ledsen banan

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Så klokt av dig att du förstår att du behöver hjälp. Men hindret verkar vara att du inte vågar. Det är nog det vanligaste hindret som finns för att söka hjälp.  Man kan tro att föräldrarna ska bli arga, skämmas för sig själv, att skolan och kompisarna får veta, andra kan tycka man är dålig, dum, korkad eller något annat.
Att överhuvudtaget ha svårt att prata med andra än de man redan känner. Vi har hört många skäl till att man drar sig för att ta kontakt med oss så vi vet att det ofta är så. Och det är synd för det betyder att det tar längre tid innan man faktiskt får hjälp.
Jag bifogar en del att läsa för att du ska få veta mer om hur det går till på BUP.
Jag skriver lite mer om din oro att föräldrarna blir arga och utifrån vad jag ofta mött i andra familjer. Kanske gäller det inte för din familj, det kan du bara avgöra själv. Många föräldrar verkar irriterade och arga när deras barn vägrar gå till skolan. Om de inte ser några andra tecken på att man mår dåligt, så kan de tro att man bara vill slippa anstränga sig i skolan, slippa sånt som är tråkigt och så vidare.
Men bakom vad de visar finns oftast oro för hur barnet mår och hur det ska gå i framtiden. Du känner kanske igen situationen om barnet som inte kommer hem i tid och föräldrarna blir jätteoroliga, men sen när barnet dyker upp så skäller de ut barnet i stället.
Därför ska du inte låta dig luras av att de verkar arga, mer troligt att det beror på oro och att de inte förstår.
Att du inte kan förklara för dina föräldrar varför du mår dåligt är inte konstigt alls. Det är för det mesta väldigt svårt att förstå själv och det är därför man behöver proffshjälp.
På BUP har alla man träffar en terapeutisk utbildning som innebär att man lärt sig att förstå varför någon mår dåligt och därför kan hjälpa till med att man får må bra igen.
Som du förstår så föreslår jag att ni vänder er till BUP. Om du har svårt att berätta för dina föräldrar så kan du visa ditt brev och mitt svar. Du kan också ta hjälp av skolkuratorn för att få med föräldrarna till BUP-mottagningen där ni bor.
Att berätta för någon när man mår dåligt kan vara svårt. Ett sätt är att göra som du gjorde med oss: du skrev ett brev och det är ett jättebra sätt.
Du kan också ”träna” genom att chatta på Tjejzonens sommarchat (öppen kl 20-22 måndag, tisdag, onsdag, torsdag och söndag fram tilll 2 sept)
eller prata på telefon (bra träning!) med BRIS tel 116 11.
Om dina självmordstankar blir för svåra så ska du ringa till Självmordslinjen 90 101, där kan du också chatta.
Varmt lycka till att ta dig runt de onödiga hindren!