Har mer ångest över maten
Hej, jag har varit patient hos er förut. Jag slutade då jag tyckte ni förbjöd för många saker för mig. Min ätstörning blev bättre och jag gick upp i en hälsosam vikt. Men jag kände mig inte bekväm i det och jag vågar inte längre göra saker som till exempel att gå till affären för att jag tycker att jag är för tjock. Nu har jag inte ätit på fem dagar förutom middag och har gått ner 3 kg. Och dessutom har jag mer ångest över maten än vad jag någonsin haft. Jag har inte sagt någon förälder för jag är rädd. Snälla hjälp, vad ska jag göra?
Alva

BUP svarar:
Hej Alva!
Bra att du skriver till oss nu när du märker att din upptagenhet med din vikt och utseende återigen börjar leda till ångest. Du har genomgått en behandling som gav bra resultat till viss del och du har uppnått en hälsosamt vikt.
Men som jag förstår har du avbrutit behandlingen lite i förtid. Det gjorde du för att du upplevde "många förbud"  du fick på BUP.
Nu kan jag naturligtvis inte veta vad det var för sorts förbud du fick. Men jag ser det som du, att du har fått tillbaka din ångest över maten (rättare sagt över din kroppsvikt) och att det allvarligt börjar hindra dig att röra dig fritt och smidigt i vardagliga miljöer -  som till exempel gå in i en affär och handla.
Tyvärr är det så att en sådan förlamande ångest kan sprida sig till fler och fler situationer och miljöer. Därför är det oerhört viktigt att du återupptar kontakten på BUP - innan problemet växer ännu större och blir ännu svårare att hantera.
Du behöver inte skämmas för att du hoppade av behandlingen förut och inte heller för att du har fått tillbaka dina ångestladdade tankar. Sådant händer, det vet alla behandlare på BUP. Det är också många som även efter en helt avslutad behandling kommer tillbaka för en "påfyllning" av behandlingen, när det uppkommer en risk för ett eventuellt återfall.
Jag antar att någon av dina föräldrar åtminstone till viss del var med i kontakten på BUP. Därför tycker jag att du ska börja med att säga till dem att du nu känner att du behöver påfyllning av behandlingen. Om det underlättar kan du visa mitt mejl för dina föräldrar.
Det är klokt och det är en sund insikt att du vill förebygga att ångesten växer.
Sedan kan ni ringa till samma BUP-mottagning och berätta om hur du mår och att du behöver ny tid. När du sedan är där är det lika viktigt att du öppet säger vad det var som kändes för svårt för dig i den första omgången och att ni diskuterar att gå till väga i en försiktigare takt.
Om du vill få ytterligare uppmuntran och stöd i att söka hjälp kan du gå in på tjejzonen/ätstörningszonen.
Vänta inte med att söka hjälp. Du har goda chanser att förebygga att din ätstörning förvärras igen.