Vettefan vad jag ska göra
Jag vettefan vad jag ska göra. Jag har missat hela högstadiet pga av ångest. Har varit hemmasittare. Har inga betyg. Jag har inget att göra. Jag orkar verkligen inte plugga pga min depression. Jag tänker kanske börja på en folkhögskola. Är 17 men fyller 18 år 2019. Men jag känner mig för otrygg i mig själv. Har sådan piss ångest över det här. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej,
Vad starkt av dig att orka skriva till oss! Det är klart att du mår dåligt när du haft så besvärligt. Har du inte haft kontakt med någon under dessa år? Det borde du haft …
Du skriver att du har en depression. En depression innebär ofta att man inte orkar träffa, prata, planera, genomföra, allt det där som måste till för att det ska bli någon förändring. Jag gissar därför att du inte haft kraft att svara på de insatser som bör ha gjorts.
Då är det väldigt starkt av dig att du ändå tänker på folkhögskola! Det kan nog vara ett bra alternativ i ditt läge, men det innebär en del plugg. För att veta mer om det behöver du hjälp med vad du ska plugga, var, ansökan med mera. Det är mycket och jag föreställer mig att du kommer behöva en del uppbackning med det.
Har du föräldrar som kan hjälpa dig? Finns det någon kontakt sedan tidigare som du kan använda dig av? Din skola bör kunna hjälpa dig med sådant, men om du inte har någon skolkontakt kvar så kan du vända dig till socialtjänsten för hjälp med detta.
Men utöver det praktiska så kommer du också - folkhögskola eller inte - att behöva hjälp för att må bättre. Har du medicin och läkarkontakt? I så fall kan du också få kuratorshjälp via läkaren.
En annan möjlighet är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen där du bor, eller vårdcentralen. Vårdcentralerna anställer alltfler psykologer och kuratorer så där bör finnas bra hjälp.
Efter att du fyllt 18 så kan du tyvärr inte få hjälp från BUP längre och jag tror du behöver ha en kontinuerlig behandlingskontakt över längre tid för att få bäst stöd.
Det finns alltså möjligheter att gå vidare och få hjälp med otryggheten och ångesten. Och med det praktiska.
Titta gärna på sajterna Snorkel och Tjejzonen, där finns bra info och tips. Släpp inte taget, håll kvar kontakterna som finns och de nya som kan komma till!
Varmt lycka till!