Familjen suger
Samanfattning och fråga i båtten.
Hallå. Det har gått 3 veckor sen jah sist åt en bra måltid och sen dess har jag inte fått i tillräcklig näring för att jag svälter mig själv. Mina föräldrar och syskon bryr sig inte och det är ganska "trångt" att bo i vårt hus eftersom saker ligger ute på bord ofta, vår gaderob är fylld med saker som vi inte använder, kylskåpet och frysen är fylld med gammla saker som ingen äter, saker diskas dåligt när någon i familjen försöker att göra det och använder alltingen för mycket så att det finns diskmedel kvar på tallrik och bestick eller (vad de ofta gör) använder så lite som de kan "för att pengar växer inte på träd fast sist jag tittatde när vår pappa köppte massa med skit från webben och äter alltid saker som färdig mat så har vi pengar att leva i det minsta fall en okej liv genom de pengarna som de känar med de 4 människorna och 1 husdjur vi har i huset (som jag skulle säga är den bästa medlemen i familjen just nu). För att sammanfatta de alla så börjar jag med den minst sämsta, min mamma, bra men har för många kännslor så allt som hon kan göra fel går över hennes huvud, sen den näst sämsta, syster, har blivit en riktig jävel sen hon började att gå på gymnasie och är alltid irriterad och full av skit (och med det menar jag att hon kan hålla något som du gjorde mot henne när du var i förskolan och justifera hennes skit beteénde för det), sist så har vi den största jäveln i familjen, min pappa, kan alltid bli arg över den minsta sakeb och flippa ut över ingenting, försökte att slå mig med sin näve för 5 veckor sedan och sen dess har jag inte pratag med den människan, han kan dra åt helvete med sina "små hot om våld" som han gör helatiden "för att lära oss" (va fan han nu tror att vi kommer att lära oss nu när han hotar om att göra sönder saker när du är 7 och slå dig när du är 15, jävla idiot) just nu för att han är verkligen så våldsam, jag tar all väldigt seriöst nu och försöker skriva ner det om det *någonsin behövs*, han är också en riktigt ignorant människa som förgiftade huset varjd dag för 2 veckor sedan då han låtte giftig skit som kan döda dig om några år ute i en ovädrat hus med dålig ventilation för alla att andas (hotade också mig om våld när jag visade alla andra människorna i familjen etiketerna om hjärn asphixation och nerv skada), han är också en rökare, bryr sig oftas inte vad andra tänker och säger, håller inte sitt ord för något, livsstil suger, samvette suger, och är beter sig som ett barn.
Tl;dr- Familj suger och hjälper inte psyk, har  haft närigsbrist de sista 3 veckorna för att jag inte äter mycket, är på linjen att bli galen och ingen i familjen bryr sig, vad kan jag göra och vem borde jag prata med?
😎 John Juicebox 😎

BUP svarar:
Hej John!
Du beskriver i ditt mejl en rätt så kaotisk familjesituation, men du börjar med att du svälter dig. Alltså kan vi säga att det rör sig om två problemområden som kan hänga ihop eller inte. Det svårt att bedöma bara utifrån det du skriver. Men låt oss ta det nu lite systematiskt.
Vi börjar med din självsvält. Du nämner ingenting om vad som får dig att inte äta ordentligt. Är det något som det brukar vara vid ätstörningar, att du är missnöjd med ditt utseende, med din vikt, med din kropp?
Eller gör du det för att visa något annat för dina föräldrar, till exempel att du mår dåligt och du vill se hur de reagerar? Det här är förstås bara mina gissningar, men något motiv finns bakom att du har slutat att få i dig tillräckligt med näring, fast du antagligen mycket väl vet att du skadar dig själv.
Det är den första punkten där jag tycker att du måste få hjälp. Oavsett vad som motiverar dig till självsvält är det fel väg att gå och det bara förvärrar allt annat som är problematiskt i ditt liv. Svar på frågan vart du ska vända dig återkommer jag till.
Nu till familjen som "suger". Du beskriver dels ett kaos med disk och överfyllt kylskåp och som jag förstår en allmän oordning. Men det är faktiskt imponerande att du kan se dina familjemedlemmar som olika individer, även om du är kritisk mot alla. Jag antar med all rätt utifrån det du beskriver.
Det grövsta är naturligtvis det som du skriver om din pappa som använder hot om våld och även psykiskt och fysiskt våld. Jag tycker du gör rätt i att du skriver ner vad som händer i familjen, speciellt i konfliktsituationer.
Våld ska absolut  inte förkomma i barnuppfostran (som du citerar pappas ord: för att "lära barnen"). Du vet säkert att det är förbjudet i svensk lag.
Din avslutande fråga är vart du kan vända dig och vem du kan tala med.
Jag tycker att du som första steg vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där möter ofta ungdomar som har lika kaotiska hemförhållanden, som du, och har även problem med maten.
Det betyder att du på ett och samma ställe kan ta upp och få hjälp med båda dina stora problemområden. Du kan där närmare gå in på vad - vilka motiv - finns bakom dina svårigheter med att äta och hur du kan reglera det på rätt sätt.
Du kan också diskutera förhållandena hemma, ditt pappas beteende och (om det så behövs) gå vidare med den frågan  till socialtjänsten.
På socialtjänsten kan man få familjesamtal och göra överenskommelser hur man löser konflikterna. Ett sådant steg ska du ta efter att du har rådgjort med behandlaren på ungdomsmottagningen.
Ytterligare tips är att du går in på Barnens rätt i samhälle där du kan chatta med en kurator och få vidare vägledning. Du kan också ringa dit på telefonnummer: 116 111.
Självklart kan du också rådgöra med kuratorn i skolan.
Det är viktigt att du tar tag i din situation och hur du mår, vilket inte kan vara bra under rådande omständigheter.
Jag kan inte lova dig att om du bara gör så som jag föreslår kommer allt bli bra och konfliktfritt i din familj.
Men att få ordning på hur mycket och vad du äter är oerhört viktigt och att uppnå någorlunda positiva förändringar i familjelivet är fullt möjligt.