Föräldrarna får inte veta hur jag mår
Hej!
jag är en tjej på 13 år och börjar alltså 7an.
sen jag gick i fyran har jag mått väldigt upp och ner vissa dagar bra men oftast väldigt dåligt, har känt mig nedstämd och deprimerad.
jag känner själv att jag behöver prata med någon om hur jag mår och om hur jag känner men vet inte hur jag ska ta steget dit eller vad jag ska säga flr om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte längre hur jag mår, känner mig bara tom.
har självskadebeteende, självmordtankar och även dålig relation till mat och min kropp
har ingen ätstörning utan mår dåligt utav att äta för att jag vet att jag går upp i vikt av det.
iallfall så vill jag prata med någon men absolut inte mins föräldrar eller närstående för jag känner att dom inte kommer förstå eller att dom kommer ändra uppfattning om mig.
Vill inte att mina föräldrar ska veta hur jag mår.
vill prata med någon men vet inte vem och vad jag ska säga för vet inte längre hur jag mår.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag skulle tro att det är många som kan känna igen sig i din fråga. Du skriver att du inte vet hur du skall ta första steget till att be om hjälp och att du inte vill prata med dina föräldrar eller någon närstående (då du inte tror att de kommer att kunna förstå dig).
Jag undrar också om det kan vara så att du är orolig för om föräldrarna eller närstående skulle bli arga eller ledsna på dig om du pratar om hur du känner dig.
Det är inte så ovanligt att unga människor tänker så.
Men det är kanske så att de vill försöka vara till hjälp för dig, även om de blir oroliga och rädda.
Om du pratar med dina föräldrar så kan ni sedan tillsammans kontakta BUP för att du skall få hjälp.
På BUP behöver föräldrarna veta om deras barn går på BUP. Det är dock inte säkert att föräldrarna måste vara med när du pratar med någon på BUP. Det är sådant man brukar kunna göra upp tillsammans.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där jobbar det också människor som är vana vid att prata med unga människor om hur man känner. Där kan du prata med någon utan att dina föräldrar direkt måste bli inkopplade. Om föräldrar skall bi inkopplade har att göra med hur ung man är och om det kommer fram något som kan vara farligt eller skadligt för den som är ung.
Du skriver att du inte vet vad du skall säga då du inte längre vet hur du mår. Det är förmodligen precis där du behöver börja, så får du jobba dig vidare i samtal sen.
Försök ge dig själv chansen att ta emot hjälp.
Lycka till