Är det våldtäkt?
Hej BUB,
Jag är en tjej på 17 år som har en fråga. Vet inte om detta är rätt forum att vända sig till, men jag gör det i alla fall.
Jag mår väldigt dåligt just nu, mycket händer i mitt liv som gör att mitt psyke inte är på topp. En väldigt stor del av det är min pojkvän. För det första går mina känslor upp och ner för honom hela tiden och just nu är han mest bara irriterande. Jag är medveten om att ens känslor brukar pendla upp och ner i en relation, men anledningen till att jag tappar känslor för honom mer och mer är för att han har haft sex med mig fast jag sov. Jag vet inte om det räknas som våldtäkt eller vad. Han har gjort det två gånger och när jag tar upp det med honom säger han bara att jag sa att det var okej fast jag vet att det inte var så. Jag blev i chock, typ. Jag bara låg där och kunde inte göra någonting. Jag tror att min reaktion beror på att jag har blivit våldtagen tidigare av en lärare när jag var 6 år gammal. Händelserna med min pojkvän hände för ca 3-4 månader sedan och ju mer jag tänker på det ju mer arg blir jag på honom. Jag vet att jag inte sa ja, för enligt honom skulle han ha frågat mig. Men jag sov och vaknade av att han var inuti mig. Jag blev i chock och bara låg stilla. Jag vet inte om han fick orgasm i mig, med det borde inte spela någon roll. Han har gjort det i alla fall.
Detta har i alla fall lett till att jag vill bli av med honom men vet inte om jag kan just nu för han mår så psykiskt dåligt. Han mår dåligt av att vara ensam och tänker tankar han inte borde tänka säger han. Det enda som gör honom glad är jag och hans sport. Kan jag göra slut med honom nu? När han redan är så skör, eller ska jag bara härda ut? Jag tycker ju ändå om honom lite även fast mina känslor pendlar hela tiden.
Jag mår såklart skit i detta med och jag har till och med varit otrogen mot honom, för att få tankarna på något annat. Helt ärligt känner jag inte några skuldkänslor med tanke på vad han har gjort mot mig men dom känslorna pendlar såklart också..
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Ska jag göra slut? Ska jag anmäla? Ska jag prata med honom att jag varit otrogen? Jag vet inte.
Tacksam för svar.
/Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver hur din pojkvän haft sex med dig två gånger fast du sov. Du skriver att han säger att du sagt att det var OK, trots att du inte varken minns det eller tror det. Då det är viktigt att du försöker lita på vad du känner och sedan gå på det.
Du tror att dina reaktioner kan hänga samman med att du tidigt i livet varit utsatt för ett sexuellt övergrepp. Och så kanske det är, men då blir det ju ännu viktigare att du försöker ta dig själv på allvar och lita vad du känner och tänker. Det kan nog också vara så att tankarna du har runt din pojkvän och vad han gjort förstärks av att din tidiga erfarenhet av övergrepp återigen aktualiseras.
Du ställer många viktiga frågor som du har och jag tycker att det låter som att det skulle vara bra för dig att ha någon att prata med om hur du tänker och känner.
Jag vet inte om dina föräldrar vet hur du har det? Du kanske skall fundera på om du skall berätta för dem så att de kanske kan vara ett stöd för dig i din situation. Då kan du kanske få hjälp att få perspektiv på dina tankar om hur synd det är om honom.
Det låter som att skuldkänslorna hos dig blir starka och då blir det bli svårare för dig att tänka om vad han har gjort och hur det blir för dig.
Du kan också vända dig till din Ungdomsmottagning. Där arbetar det människor som är mycket vana vid sådana frågor och erfarenheter som du har. Där kan du också få hjälp att tänka och prata om hur du skall göra med en anmälan och din relation med din pojkvän.
Då kanske han också kan lära sig att det är viktigt att lära sig vart gränserna går för vad man får och inte får göra.
Försök att ta dig själv på allvar och försök att sätta dig själv i första rummet!
Lycka till!