En transperson på 13 år och mår skit
Jag är en transperson på 13 år och mår skit. Jag har delvis en ätstörning men det stora problemet är att jag vill ta mitt liv. Jag har samlat lite tabletter men det är inte tillräckligt att dö med, men jag är rädd att jag ska få ihop tillräckligt. Jag sa till min mamma att jag mådde dåligt men hon verkar inte riktigt tro på det. Hade samma tankar strax innan påsk och blev då inlagd på akutavdelningen i Bup och låg inne i 3 veckor då jag fick höra att jag "verkade må bra" då jag pratade med folk och inte bara var inne på rummet, min mamma skällde också lite på mig för att jag inte kunde åka hem typ. Orkar verkligen inte mer, vad ska jag göra?
Sky

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du ser det som ett problem att du vill ta ditt liv och du undrar vad du ska göra istället. Låter som om du vill finna vägar som inte leder till självmord.
Jag tycker du ska sluta spara tabletter. Släng dem för det kan vara lätt att använda dem helt impulsivt någon gång när du mår extra dåligt. Du måste ge dig själv lite marginal.
Möjligheter att ringa någon, åka till akuten eller ringa Mind-Självmordslinjen om dina dödsönskningar blir alltför starka.
Du undrar vad du ska göra. Du har för inte så länge sedan varit inlagd på BUP:s akutavdelning. Vad hände där och efteråt? Har du ingen fortsatt kontakt? Låter inte som det.
Jag tycker du ska ta kontakt igen med akutavdelningen och berätta att du nu återigen mår som tidigare, att du inte blivit varaktigt hjälpt. Om det är BUP:s öppenvård du senast haft kontakt med, så ta kontakt med dem.
Jag tror du behöver en lång och varaktig samtalskontakt där du bland annat kan prata om att du är en transperson. Om du inte själv vill ringa - be din mamma att göra det.
Du skriver lite om din mammas och andras reaktioner. Du fick höra att "du verkade må bra". Du skriver om andras reaktioner och kanske har jag fel, men du låter besviken. Kanske besviken för de inte ser eller förstår hur illa ställt det är med dig?
Om man som du skriver, är så nedstämd att man känner att det är nästan hopplöst och det känns svårt att orka, då vill och hoppas man att andra ska förstå utan att man ska behöva förklara så mycket Men om de inte gör det måste du ändå berätta som det är. Det kan du göra.
Så berätta för din mamma om dina tankar på att ta ditt liv och att du samlar/samlat tabletter.
Jag tycker också att du ska ringa Bris eller Mind-Sjävmordslinjen och prata med dem. Då kan du berätta lite mer vad det är som gör att du mår så dåligt nu.
Lycka till!