Skär mig oftast två gånger om dagen
hjälp! jag har så mycket självmords tankar. jag har haft det i ungefär 1 år. det blir bara värre och värre för varje dag som går. men nu känner jag att jag börjar nå min lägsta punkt i livet.jag skär mig oftast två gånger om dagen och planerar ofta dagen jag ska ta livet av mig.
har inga vänner och knappt någon kontakt med min pappa. jag har ingen diagnos (vad jag vet) men jag tror jag har en depression. har alla symtom på det. skulle vara skönt att veta om jag har det. kan ni göra något?
jag börjar bli rädd för mig själv. jag har röster i mitt huvud och det känns som att någon ser allt jag gör.är det vanligt?
många kommenterar mitt utseende på ett dåligt sätt, men det är väl inte mobbning?
jag har JÄTTESVÅRT i skolan. kan inte koncentrera mig. jag är rädd för hur det ska bli i sexan, då jag redan har väldigt mycket prestations ångest. jag jag skolkar hellre än att lämna in en helt okej uppgift, vilket mina lärare inte gillar så mycket (men dem vet inte hur jag mår så att ja)
jag har alltid med en kniv i skolan, och jag skär mig ofta i skolan.
det känns som att det inte är bra att jag är hemma.
jag behöver hjälp, snälla. jag vill dö.
tjej 11 år

BUP svarar:
Hej!
Det ät bra att du skriver till oss. Du mår dåligt och du verkar ensam med det. Men så behöver det inte vara. Det finns hjälp att få.
Du skriver inte något om hur du har det omkring dig. Men du säger att det känns som det inte är bra att du bor hemma. Det låter som något viktigt. Är det något som är svårt hemma? Då kan socialtjänsten hjälpa till så det antingen blir bättre hemma, eller att man kan bo någon annanstans,
Du undrar om du har en depression. När man inte har vänner eller en bra kontakt med sina föräldrar är det lätt att bli nedstämd eller deprimerad. Vi behöver alla ha bra relationer till andra för att vi ska må bra. Och man behöver någon att vända sig till när man känner sig ledsen och ensam. När man kan tala med någon om det som känns svårt brukar man kunna känna sig mindre ensam.
Det är inte ovanligt att känna det som att någon ser en eller att ha röster i huvudet när man är för mycket ensam med sina känslor.
Att många kommenterar ditt utseende på ett dåligt sätt låter inte snällt och något du skulle behöva hjälp med. Om det händer i skolan ska du tala med någon vuxen där, till exempel din mentor eller skolkurator.
När man, som du, inte mår bra är det också vanligt att man inte kan koncentrera sig och det blir svårt att följa med i skolan. Det finns också andra orsaker till att man har svårt att koncentrera sig. Detta ska du tala med någon i skolan om. Skolan kan då hjälpa dig så det blir lättare.
Att skära sig kan bli ett utlopp för svåra känslor och bli till en vana. Det finns bättre sätt att  hantera sina känslor som att tala med någon om hur man mår.
Du behöver vända dig till någon att tala med om allt det du skrivit till oss. Om hur du känner det och om hur du har det hemma, i skolan och med kamrater.
Du ska inte fortsätta att gå ensam med detta. Om du berättar för någon kan du få hjälp så att det blir bättre.
Tala med skolkurator, mentor eller någon annan vuxen i skolan.
Du kan också ringa, chatta eller maila till BRIS. Då kan du vara anonym ifall du föredrar det.
Vänta inte! Gör det nu!