Vill bara må bra
hej jag är en tjej på 15 och jag skriver för att jag inte riktigt vet vart annat jag ska göra. jag har sedan jag var 12 år haft problem med nedstämdhet, ångest och självskadebeteende och jag kan inte säga att det har blivit bättre. när jag var i 13 års åldern gick jag hos en psykolog i ett halvår och det hjälpte mig att bli aningens mindre paranoid och nedstämd då jag tenderade att bli det väldigt ofta. jag har inte lika stora problem med att bli paranoid längre men dem finns. jag får ångest ganska ofta över lite vad som helst och har problem med migräner som jag tror kan bero på min ångest och det gör bara hela grejen värre. men när jag väl mår bra känner jag att jag måste ta ikapp den tiden jag har förlorat på att jag mådde dåligt så det slutar oftast bara att jag blir utbränd och får upp för höga förväntnigar och det får mig bara att må dåligt. grejen är typ att jag aldrig bara kan må okej och att jag antingen är extremt glad och känner att inget kan stoppa mig eller att jag blir så nedstämd att jag sover i 18 timmar per dygn och knappt går ut i mitt rum. det är jobbigt för även fast jag kan sova så mycket så sover jag aldrig bra. bortset fråb när jag sover så mycket så sover jag generellt väldigt dåligt. jag får ofta mardrömmar och när jag väl sover kan jag inte sova mer än 4 timmar irad utan att vakna utan att kunna somna om. jag har ganska dålig relation till min familj bortsett från min pappa som jag har ganska bra relation till. jag gråter i princip varje dag nu för tiden och jag är så trött på det här ingen i min omvigning verkar bry sig aå det gör inte situationen bättre. jag är alltid sistahandsvalet när det kommer till vänner och jag är konstant i skuggan av min stora syster och min tvilling. jag fantiserar ofta om hur jag skulle kunna begå självmord men jag vill bara må bra.
förgätmigej

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du kommer i skuggan av din storasyster och din tvilling när det gäller vänner. Kanske är det också så hemma? Att man inte så lätt ser hur du mår?
Under en period gick du och talade med en psykolog och det kändes något bättre.
Det låter som du behöver tala med någon vuxen igen.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om att du känner dig i skuggan?
Det kan vara svårt att hitta sig själv och sina egna relationer när man är tvilling. Det är något dina föräldrar kanske kan hjälpa dig/er med.
Men det kan också vara bra att du själv talar med en professionell vuxen om dina tankar och känslor. Då kan ni också tillsammans förstå mer om dina svängningar i humöret, vad de beror på och vad man kan göra för att det ska bli bättre.
Vänd dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!