Min kropps dysfori börjar ta över mina tankar
Hej. Jag vet inte riktigt hur jag skall börja med det här.
Men jag har sedan 10 års ålder (3 år) haft negativa tankar, och ofta självmordstankar. Jag har även väldigt ofta ångest över en hel del saker; särskilt över min bästa vän (Som just nu är inlagd.. tror jag), då jag inte vet när hon kommer hem, och inte har träffat henne sedan någon gång i April, då hon rymde.
Min kropps dysfori börjar också ta över mina tankar.
Jag har sedan 1 års tid ljugit för mina föräldrar, lärare, och kurator om att jag mår bra.
Vad borde jag göra?
Kim

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Kan du inte få tag i henne? April låter väldigt länge sedan och om det är din bäste vän så förstår jag du är orolig. Hennes föräldrar borde väl veta var hon finns att få tag på. Kan du inte ta kontakt med dem och bara säga att du är en vän som vill höra av sig?
Du skriver att din kropps dysfori börjar ta över dina tankar. Betyder det att du blir alltmer upptagen av hur du ser ut kroppsligt - om din kropp ser ut som du skulle önska att den såg ut och att den stämmer med vilken person du upplever att du är?
Det är så stora och viktiga frågor och jag tror att det alltid är bra att ha någon att prata med om dessa saker. Någon som förstår och har erfarenhet av andra med liknade frågeställningar.
Det har man ofta på ungdomsmottagningar. Om du har någon i närheten tycker jag du ska ta kontakt med dem.
Jag antar du känner till nätsidan Transformering.se
Du skriver att du under ett års tid ljugit och sagt att du mår bra. Du undrar vad du borde göra. Svårt att svara på - för du har säkert dina skäl till varför du inte berättat. Men om du inte berättar något blir det svårt att få bra hjälp när du är 13 år.
Har du självmordstankar så betyder det att du mår väldigt dåligt och är i stort behov stöd och hjälp och du kan få det genom att börja berätta. Så om det är möjligt - försök se till att du får någon att prata med om det som tynger dig.
Du kan också ringa till Bris och prata med en kurator. Då kan du lite mer ingående beskriva dina  problem och hur du ska göra.
Lycka till!