Har panik över hur tjock o ful jag blivit
hej! jag har ett problem och behöver råd. För ungefär 7 månader sen började jag utväckla en ätstörning o gick ner extremt mycket i vikt. Jag fick många komentarer om de okså och många blev oroliga vilket ledde till att jag blev igång triggad och tog de längre o längre. Mot slutet svimmade jag flera gånger om dagen o kände mig som en zombie typ. Men nu på sommlovet har jag gjort saker nästan varje dag, umgåtts me mäniskor som inte alls bryr sig om vikt/ kcal/ utseende osv. Det har gjort att jag inte riktigt tänkt på vad jag ätit och eftersom min matsmältning är helt förstörd efter svälten så har jag gått upp väldigt mycket och även fått kommentarer om att det syns:( dehär ger mig sån PANIK inför skolstarten om 2 veckor o har seriösa planer på att svälta mig änu värre än innan. Vad fan ska jag göra har panik över hur tjock o ful jag blivit men även över hur dåligt jag mådde på min lägsta vikt som jag nu vill väga xxkg mindre än
orolig

BUP svarar:
Hej!
Det finns mycket hopp i ditt brev, även om du just nu står vid ett vägskäl: ska du bejaka dig själv och hur du mår eller ska du fastna i en destruktiv spiral där du blir triggad och driver dig själv längre och längre?
Det är ju fantastiskt att du lyckades bryta den spiralen själv och att du kunde må bra med andra människor och inte var fixerad vid din vikt och ditt utseende!
För mig som står utanför verkar det så givet att du ska välja att må bra och kunna leva ett normalt liv.
Vad är det som får dig att tveka? Som får dig att tro att andra ska tycka att du är ful? Det är klart att du fått kommentarer att du gått upp i vikt, eftersom du antagligen såg väldigt smal och sjuk ut innan. Men du tar det som något negativt.
Du beskriver att du fått mycket uppmärksamhet när du var som smalast. Och att man oroade sig för dig.
Tror du att det fyllde ett behov hos dig att andra visade att de brydde sig om dig?
Nu får du panik när du tänker på hur dom andra i skolan ska reagera när dom ser dig. Du tror inte att dom tänker att det var fint att se att du mår bättre?
Du står inför ett viktigt val och du vet hur svårt det var när du mådde som sämst.
Ändå överväger du att svälta dig igen.
För vems skull ska du svälta dig? Hur ska du kunna övervinna den tanken?
Tänk på hur bra du mått i sommar och på hur stark du var som kunde leva i stället för att plåga dig själv!