Tänker på mat hela tiden
Hej! Jag är en tjej på 17år. Jag under senaste 10 månaderna har tänkt väldigt mycket på min vikt och kropp. Ibland spyr jag(inte ofta) ibland äter jag inget alls och ibland äter jag för mycket och ibland normalt. Jag räknar kalorier, försöker äta mindre än 1200kcal. Äter jag mer än det får jag ångest. Jag har också märkt att jag är på min ena vän för att hon äter dåligt, men tänkte att jag kanske är det för jag känner igen mig själv i henne och påminna henne om att äta kanske var ett sätt att få mig själv påmind om det. (hon äter bra nu)  jag orkar inte med mitt tänkande på mat,  HELA TIDEN! Tänker jag på mat. Vad ska jag äta sen? Hur mycket kalorier är det? Osv. Har tänkt på att säga till min psykolog om detta(har ADD så får dit då och då) men är rädd att jag ska gå upp i vikt. Kan även tillägga att jag har jätte dåligt självförtroende och självkänsla. Har alltid haft. Kan inte ens gå till affären själv.
Vet inte om det är som jag inbillar mig(hoppas det) eller om det verkligen är allvarligt.  Vad tycker du?
(Jag fick ner från 64kg till 57kg sen gick jag upp från 57kg till 61kg och nu väger jag 59kg)
Har jag en ätstörning? Borde jag söka hjälp?

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som du är alldeles för upptagen av tankar på kalorier och mat för att det ska vara bra för dig. Och att du behöver tala med någon om detta.
Du har kontakt med psykolog för ADD, men tvekar att tala om detta för att du då är rädd att du skulle behöva gå upp i vikt.
Dina föräldrar kanske inte heller vet något? Det är viktigt att dina föräldrar får veta även om det känns svårt för dig. De får då möjlighet att ge dig hjälp och stöd som föräldrar.
Men för att det här inte ska bli ett större problem som ytterligare påverkar hur du mår negativt, är det viktigt att tala med någon om det.
Ta upp det med psykologen du träffar!!