Att våga tala med någon
STÅR VID KANTEN, NU FALLER JAG!
Jag har en klump i halsen och en tyngd på axlar som aldrig tycks försvinna.
Mina tankar säger att jag bara ska ge upp!
Jag har alltid haft det tufft, allt man kan tänka sig har varit en utmaning lixom iallafall i mina ögon.
När jag var 12 blev det bara värre, jag är 16 nu förresten. I mina ögon är varje dag en kamp mot mig själv.
Vad gör man när allt man vill är att rymma från en själv? Vad gör man när ens monster i huvet säger "du är det värsta som finns" eller "ingen gillar någon som är så jävla ful och dum i huvet som dig"?
Jag vill så gärna bara skrika och gråta så alla får se hur fruktansvärt det varit att hålla allt inom sig en sånn lång tid, i så många år..
Jag vill prata med någon, jag och min mamma har snackat men hon vet lixom ingenting endå. Allt är fast inom mig och det känns som att jag står vid ett stup och snart kommer falla.
Jag har gjort så många dålig saker mot mig själv, straffat mig för att jag är jag.
Tappar bort mig själv så inget finns kvar av MIG känns det som!
Men mitt största problem är att jag inte vet hur man öppnar upp sig och prata med någon, jag själv kan inte ens se att mina problem med mig och min kropp är stora nog att pratas om...

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att ditt största problem är att du inte vet hur man öppnar sig för någon. Många kan känna igen den känslan inför att första gången tala med någon utomstående om svåra känslor. Men när man talar med en professionell så är den van vid att man kan känna sig osäker och kan ge rätt hjälp och stöd.
För utifrån ditt brev verkar det vara bra och viktigt att du talar med någon utomstående om hur du känner. Du beskriver att du är negativ och bestraffande mot dig själv. Det liksom annat svårt är möjligt att få hjälp med.
Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Gör det fastän du är rädd!