Har jag en ätstörning?
Hej jag är en tjej på 14 år som håller på att gå ner i vikt. Vet ej om jag fortfarande har ätstörningar (gick det i ung ålder och vet ej om det är borta) iaf ska beskriva lite om mina problem. Jag tänker alltid på hur min kropp ser ut och att jag vill gå ner i vikt, jag kan äta super mycket i min ensamhet och få ångest efter och vill kräka upp allt. Jag har svårt Att ta tag i träningen och känner mig inte speciellt peppad skjuter alltid upp det. Kan ej säga nej om jag blir bjuden på godis osv för det är typ demoner som styr mig elr hur jag ska beskriva det. Ah det är lite av mins problem är det ätstörningar? Och förresten har ni något tips på hur jag ska på igång motivationen? (Snälla svara på min fråga för har läst era tidigare men ingen beskriver min situation)
Amanda

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tror att det är många som kan känna igen sig i din fråga. Du skriver om en hel del svåra tankar och känslor kring ditt ätande. Du beskriver att du vill gå ner i vikt och att du vill kräkas när du har ätit i din ensamhet. Du undrar om du har en ätstörning.
Utifrån dina beskrivningar skulle jag ändå våga säga att du i alla fall har mycket krångel runt mat, ätande och utseende. Du verkar bli så pass upptagen av detta att det ställer till det för dig i vardagen och gör ditt liv krångligare. Det kanske skulle kunna räcka för att du sökte kontakt med någon som du kunde få hjälp av och prata med om sådana saker.
Jag vet inte vart du bor men i Stockholm finns bland annat en verksamhet som heter SCÄ (Stockholms centrum för ätstörningar). De är specialister på sådana frågor och dem kan kontakta själv, utan remiss.
Mitt förslag till dig är att du försöker prata med dina föräldrar om detta, så kan ni sedan tillsammans kontakta  SCÄ, till exempel.
Du kan också prata med skolsköterskan på din skola om detta eller någon annan vuxen på skolan som du kan känna lite förtroende för. Då skulle du kunna få lite hjälp att komma vidare i dina funderingar och i det som känns svårt för dig. Du vet inte det men jag vet att det finns hjälp att få och man måste inte må dåligt som du gör hela tiden.
Försök att tänka på att din fråga till oss var ett första steg mot att få hjälp och att så småningom må lite bättre.
Lycka till!