Vill inte bo med min familj
Vill inte bo med min familj längre, mår psykiskt dåligt över att vara hemma och det är flera gånger jag tänkt på att rymma hemifrån eller ta livet av mig på grund av hur vi har det här hemma. Hemmet ska vara en trygghet inte något som ger mig ångest osv. Jag har inget band till någon i min familj eller släkt för den delen heller, Det har alltid varit min storasyster som fått starka band med familjen (förutom med mig då). Jag vill verkligen inte vara här längre det dödar mig att bo här. Snälla hjälp
emelie

BUP svarar:
Hej!
Du har helt rätt när du skriver att hemmet ska vara en trygghet för familjemedlemmar och alldeles särskilt för barnen i familjen. Du skriver inte några konkreta detaljer om vad som händer i din familj och som gör att du helst vill fly därifrån. Ständiga bråk, skrik, kanske även våld kan förekomma. Även om det inte är något fysiskt är det illa nog om man inte känner sig sedd, älskad, uppskattad och inte får det stöd ett barn/ungdom kan behöva av sina föräldrar i olika situationer.
Du skriver att du inte känner något band till din familj och det har säkert sina orsaker. Jag tycker att det är jätteviktigt att du har någon vuxen att tala med om hur du har det hemma.
Nej, det är inte döden som är lösningen för livets problem och svårigheter, dessa måste och kan lösas i livet. Med hjälp förstås.
Var kan du hitta denna hjälp? Om jag förstår dig rätt så har du en någorlunda bra relation till din storasyster. Kan hon vara en länk och förmedla mellan dig och dina föräldrar? Men om inte behöver du i alla fall få råd och stöd någon annanstans.
Till exempel kan du gå till och samtala om din familjesituation på ungdomsmottagningen där många ungdomar får stöd för att reda ut komplicerade familjeförhållanden.
Du kan också ringa till eller chatta med en kurator på Barnens rätt i samhället eller få kontakt och stöd av en så kallad "stora syster" på tjejzonen.se.
Nu, när skolan börjar igen kan du självklart också vända dig till kurator och få hjälp där.
Känslomässigt är det alltid jättesvårt och sorgligt när relationerna är dåliga i en familj för ett eller för flera barn. Men om du följer mina råd kommer du att få vidare stöd och vägledning för att kunna lösa, eller i alla fall hantera, hemsituationen.