Känner mig övervakad
Hej jag håller på och bli galen jag är rädd jag är 13 år och den sista tiden kan jag inte styra vad jag gör jag har ingen kontroll över vissa grejer det är som att någon styr mig jag känner mig övervakad och att det är kameror över allt jag kan inte göra något pga att alla ser vad jag gör jag kan inte ens tänka utan det är alltid någon som övervakar mig och vet vad jag tänker jag klarar inte av det hår ena dagen vaknar jag upp och kan göra sjuka grejer och mår hur bra som helst och dagen efter kan jag försöka ta livet av mig och jag kan inte kontrollera mig och mina känslor och det är inte vanliga humörsvängningar jag har liksom haft sönder väggar i mitt rum så jag skulle få ett större rum men Aa det gick jue skit jag har också gjort andra sjuka grejer det är inte bara vanliga tonårskänslor jag lovar jag kan inte kontrolera mig det är som ett monster i mig som äter upp mig innefrån mer o mer för varje dag vad har jag för fel när jag var yngre blev jag mobbad för jag trodde jag kunde styra världen det här kan inte vara normalt jag behöver hjälp vad som helst jag klarar inte det här mer
C

BUP svarar:
Hej!
Det är onekligen allvarliga problem du kämpar med. Du har helt rätt i att man inte kan tolka det som "vanliga tonårskänslor". Jag tycker faktiskt inte heller att det faktum att du tidigare har varit mobbad förklarar dina tankar och ännu mindre dina känslor och handlingar så som du beskriver dem.
Jag undrar vad dina föräldrar vet om alla dessa problem. Om du har fått så starka utbrott att du till exempel haft sönder väggar på ditt rum kan jag inte tänka mig att dina föräldrar inte har märkt något.
Jag säger detta för att jag tycker att du absolut behöver gå till BUP och prata om dessa problem där. De är tillräckligt allvarliga för att du ska få en noggrann bedömning av vad det handlar om.
Alltså: berätta snarast för dina föräldrar precis som du skriver. Att du känner dig övervakad, att du tror (eller är övertygad om) att det finns kameror överallt som ser allt.
Nej, du har också helt rätt i att du inte kommer att klara dessa plågsamma tankar och känslor på egen hand. Du måste få professionell hjälp. Du kan visa mitt svar för dina föräldrar om det underlättar för dig. De måste nämligen vara med i samtal på BUP även om du också kan få helt egna samtal där.
Om du av någon anledning ändå tycker att det är för svårt att tala så uppriktigt med dina föräldrar som du skriver till oss kan du som ett mellansteg gå till ungdomsmottagningen. Men det bästa är att vända er direkt till BUP.
Förhala inte att söka professionell hjälp. Det är ett svårt lidande du har och det finns hjälp att få.
Gör så som jag säger, du behöver det!