Bristen på vänner får mig må dåligt
Sociala problem
Hej, jag har haft en del svårigheter de senaste åren.
Jag har som tur är lyckats ta mig ur en 2 årig depression och lyckats rätta till mina betyg som nästan inte var värda något. Men nu när jag väl blivit av med självmordstankarna och äntligen lever hälsosamt. Jag har förlorat 15 kg de senaste året och mitt BMI gick ner under 25 första gången i mitt liv. Men...
Nu har vi själva problemet. Mitt sociala liv har varit riktigt uruselt i många år och jag saknar helt och hållet "riktiga" vänner. De få "vänner" jag har är mest människor jag sitter med och "umgås" i skolan där jag knappt säger något och jag har en känsla av att de tycker synd om mig eller de  inte vill aktivt frysa ut någon eftersom det är mobbing så jag får sitta med.
Jag kan inte komma ihåg senast jag var inbjuden till ett socialt evenemang senast och den här bristen på vänner börjar faktiskt få mig att må dåligt. Jag vill verkligen inte falla ner i det hålet som var depression igen och vill ha hjälp med detta eller iallafall vägledning.
Jag har ett flertal intressen och spelat ett flertal sporter i många år men jag har inte lyckats finna någon vänskap där heller. Jag känner oftast att jag inte kan relatera till de flesta runtomkring mig och finner sällan vad de uppfattar som roligt något jag skulle skratta åt.
Känner mig som ett spöke som människor glömmer bort. Det tog klassen 3 år att inse att jag inte var klassens Facebookgruppchatt och jag var aldrig med eftersom jag inte hade Facebook ifrån första början.
Vad kan jag göra för att bli som alla andra?
Spöket

BUP svarar:
Hej!
Det är imponerande att höra vilket arbete du har gjort med att ta dig ut ur en depression och lyckats vända utvecklingen kring ditt skolarbete. Det tyder på att du besitter en inre styrka och har förmåga att vara målmedveten.
Jag tror att du har rätt i din ansats att komma vidare med dina sociala svårigheter. Det kan vara en viktig faktor på sikt för att stärka ditt välmående.
Man kan på olika vis arbeta med sociala svårigheter på egen hand. Jag kan dock tänka mig att du redan har försökt göra det på olika sätt och att det har känts svårt. Det brukar vara så.
Jag tror därför att du kommer kunna få nytta av att pröva en samtalskontakt. Där kan du få stöd i att lite mer strukturerat gå igenom vad du upplever blir svårt för dig i sociala kontakter, samt hjälp att kunna se på saker ur nya perspektiv.
Via gymnasieskolan kan man ibland få möjlighet till samtal via sin Elevhälsa, hos skolkurator.
Du kan också vända dig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt.
Vill du hellre prata med någon över nätet så kan du pröva chatten på killfrågor.
Föreningen Tilia riktar sig till ungdomar som kämpar med psykisk ohälsa och som ger stöd via nätet, samt genom andra sociala aktiviteter.
Hoppas att någon av de här förslagen kan vara dig till hjälp.
Ta väl hand om dig!