Har självskadebeteende och föräldrarna bryr sig inte
Hej! Jag är en tjej på 12 år. Jag har mått dåligt i över 2 år, haft självskadebeteende i snart 1 år. Mina föräldrar bryr sig nästan aldrig om mig utan dom bara bryr sig om min bror hela tiden. Jag har försökt prata med dom men dom lyssnar inte dom säger att dom ska ändra på de men det händer aldrig något. Har ingen att ta kontakt med går till kurator varje vecka pga mitt självskadebeteende som börjar bli riktigt allvarligt. Min pappa kan bli jätte arg ibland och skrika åt mig, slå och banka på min dörr när jag stängt den.
Jag blir alltid helt förstörd efter eftersom det bara händer mig han blir aldrig så arg på min bror eller min mamma. Det känns som dom är emot mig. Har ingen att prata med jag har inga vänner eller någon annan jag litar på. Vet verkligen. Inte vad jag ska göra. Har försökt ta mitt liv 3 gånger men det har alltid varit något som hindrat mig. Men skulle inte bli förvånad om jag en dag skulle ta mitt liv för hur jag mår just nu orkar jag inte leva med.
....

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag blir väldigt upprörd när jag läser om hur bedrövligt du har det! Du har mått dåligt sen du var 10 år och nu som 12-åring självskadar du dig allvarligt. Dina föräldrar bryr sig bara om din bror och du har ingen du litar på. Det känns sorgligt få inblick i din ensamhet!
Det är klart att du inte ska ta livet av dig och du ska inte självskada dig heller!
Du skriver inte tydligt hur det kommer sig att du mår dåligt eller varför du självskadar dig. Kanske finns det saker som hänt dig, som du inte har skrivit om.
Du beskriver att det känns som att din familj är emot dig. Jag funderar på om det här har pågått många år. Om det är så har jag full förståelse för att du mår som du gör. Inget barn ska behöva känna sig så ensam och utsatt i sin familj.
Det ju i familjen och framför allt tillsammans med föräldrarna ett barn ska känna trygghet och gemenskap. Tyvärr är du inte ensam om att ha det som du. Många barn och ungdomar har det jobbigt i sina familjer.
Du behöver få hjälp att förändra din situation! Du har ingen du litar på, men du träffar ändå en kurator på grund av ditt självskadebeteende. Det är jättebra att du har en kuratorskontakt! Berätta för hen Är det verkligen så att hen inte har en aning om hur du har det hemma? Kuratorn kan ju inte ge dig rätt hjälp utan kunskap om din hemmasituation och kan eventuellt behöva kontakta Socialtjänsten.
Om du absolut inte kan tänka dig att prata med kuratorn måste du tänka efter om det finns någon annan vuxen som du kan berätta för.
Du kan pröva att gå ut på nätet till exempel SHEDO som vänder sig till personer med självskadebeteende och ätstörningar.
Du kan även gå in på Koll på soc och ta reda på mer om hur Socialtjänsten arbetar. Jag lägger till lite information och frågor som andra skrivit.
Ta mod till dig och ta hand om dig själv!