Rädd för att bryta ihop
Hej!
Jag har mått mer eller mindre dåligt i tre år nu. Jag har haft allt från självmordstankar till nedstämdhet och ångest. Nu orkar jag inte mer. Jag har gått till olika psykologer men jag känner inte att det har funkat. Jag mår inte jättedåligt just nu men lider fortfarande av nedstämdhet och ångest, och det känns som att det inte tar mycket till för att jag ska bryta ihop. Mitt psyke är otroligt instabilt och det tar energi både från mig och för de i min omgivning.
Jag funderar därför på om jag ska börja med antidepressiva, för det verkar som att ingenting annat funkar. Hur ska jag gå tillväga? Vilka biverkningar får man av dessa mediciner? Finns det andra alternativ?

BUP svarar:
Hej!
Du har tidigare fått hjälp för ångest och nedstämdhet och jag antar att det var genom samtal. Låt mig bekräfta att samtal är alltid den första rekommendationen om en ungdom lider av mörka tankar och känner olust och ångest.
Men jag håller med dig om att om du har provat samtal hos olika psykologer men inte känner att det gav dig tillräcklig hjälp, kan man överväga en antidepressiv medicinering.
Du har fyllt 18 år och det innebär att du inte längre kan komma till BUP. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med vuxenpsykiatrin som brukar ha mottagning för unga vuxna.
Ett alternativ är att ringa till vårdcentralen och fråga om de redan öppnat mottagning för psykiska problem som vårdcentralerna numera är skyldiga att starta (så kallad första linjens psykiatrisk vård).
Ytterligare en möjlighet är att gå till ungdomsmottagningen och diskutera nya samtal och behov av eventuell medicinering där.
Frågan om biverkningar av antidepressiv medicin måste du ta upp hos den läkare som skriver ut medicinen, efter att ni har övervägt fortsatt samtal som alternativ.
En kombination av medicinering och samtal brukar ofta fungera bäst.