Kan inte skilja på dröm eller verklighet
Hej!
jag känner nästan hela tiden att jag inte kan skilja på om jag drömmer eller om det är verklighet, alltså om jag är vaken, sover eller dagdrömmer. Jag får även olika former av hallucinationer.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Vicky

BUP svarar:
Hej Vicky!
Så bra att du skrev till oss med din fråga. Det här problemet kan säkert ha orsakat dig obehag och oro, då det brukar vara svårt obehagligt när man känner att man inte riktigt kan "lita på sina sinnen" och hur man ska uppfatta det man upplever.
Ibland händer det att man skäms över att uppleva något som man förstår är annorlunda, fastän man egentligen inte alls behöver skämmas för att man har drabbats av dessa upplevelser.
Att jag nämner det är för att i vissa fall så kan sådana känslor göra att det känns svårt att förklara och berätta om dessa för sina föräldrar eller någon annan vuxen man kan lita på. Som ung kan man också bli rädd att inte bli tagen på allvar om man berättar om problemen.
Just när det gäller sådana upplevelser som du beskriver här, att du inte kan skilja på om du drömmer eller om du är vaken, behöver du få hjälp att reda ut om de kan ha en kroppslig orsak eller är kopplade till olika psykiska faktorer.
Du kan antingen börja på vårdcentralen eller ringa till din BUP-mottagning och rådgöra på vilket sätt man bäst hjälper dig med att förstå mer om det här.
Det allra bästa vore om du kan prata med dina föräldrar, så kan de hjälpa dig i kontakten med vården.
Skulle det vara så att du inte alls känner att du kan ta upp det här på egen hand med dina föräldrar, så skulle du kunna gå till skolsköterskan nu när skolorna startar igen. Då kan skolsköterskan hjälpa dig vidare och hur du kan prata med föräldrarna.
Ta hand om dig!